Filozofia współpracy uratuje powiat od gospodarczej degradacji?
Dziś, 20 marca, w zajeździe Eden w Turku, odbyła się konferencja, podczas której zaproszonym samorządowcom z terenu powiatu tureckiego przedstawiono postępy w realizowanym od ubiegłego roku projekcie „Partnerstwo lokalne na rzecz rozwoju gospodarczego gmin powiatu tureckiego”.
Przypomnijmy, że partnerstwo tworzy 9 gmin powiatu tureckiego, sam powiat oraz organizacje: TIG i LGD TUR. Współpracę zainaugurowano dnia 16 kwietnia 2013 r. Na mocy podpisanego wtedy listu intencyjnego ustalono, że liderem i koordynatorem działań założonych w projekcie będzie miasto Turek. Dnia 14 października 2013 r. nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu projektów, a składany wniosek znalazł się na wysokim, 4 miejscu. Następstwem tego było podpisanie dnia 30 stycznia br. umowy o dofinansowanie projektu między Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a miastem Turek. Dzięki temu pozyskano 1 mln 700 tys. zł środków zewnętrznych, co łącznie z 300 tys. zł wkładu wyłożonego przez samorządy daje sumę 2 mln zł na opracowanie dokumentów strategicznych dla powstałego obszaru funkcjonalnego. Głównym celem, jaki postawili sobie wtedy członkowie partnerstwa jest ożywienie gospodarcze gmin powiatu tureckiego.
Filozofia współpracy zastępuje liberalny dogmat konkurencji
W rolę moderatora spotkania wcielił się Tomasz Potkański, zastępca dyrektora Biura Związku Miast Polskich. Na wstępie Potkański wyjaśnił zgromadzonym, że obecnie w Polsce zawiązało się ok. 100 partnerstw, co jest konsekwencją zmiany filozofii przyznawania środków z kasy Unii Europejskiej. - Dotychczas sąsiednie gminy ze sobą konkurowały o środki z Unii, jednak nie zawsze skutkowało to rozwojem. W efekcie administracja gminna przygotowywała wiele wniosków, licząc, że na którychś z nich dostanie pieniądze. Często nie zastanawiając się „po co nam ten projekt” - mówił Potkański.
Według Tomasza Potkańskiego nowa filozofia przyznawania dofinansowań ma doprowadzić do tego, że gminy wspólnie wybiorą priorytety i przesuną środki na najważniejsze dla całego obszaru projekty, nie wyrywając sobie na oślep pieniędzy z europejskiej puli. Jest to o tyle znaczące, gdyż co roku koszty bieżące, chociażby na dotychczasowe utrzymanie inwestycji zrealizowanych ze środków UE, będą wzrastać.
Patrz: Czy wspólna wizja pozwoli zatrzymać młodych?
Potkański zaznaczył również, że głównym celem realizowanego projektu jest zatrzymanie przyszłych pokoleń, gdyż to właśnie one będą utrzymywać całą infrastrukturę gminną.
Najważniejszy dokument od dawna gotowy
Historię i założenia współpracy partnerskiej przedstawiła Agnieszka Dłoniak, koordynator projektu z ramienia UM Turek. Następnie zebranym samorządowcom został przedstawiony zarys nadrzędnego dokumentu strategicznego projektu, czyli „Zintegrowanej strategii rozwoju gospodarczego gmin powiatu tureckiego”. W związku z tym, że treść dokumentu dostępna jest od 4 miesięcy na internetowej stronie projektu (partnerstwolokalne.turek.pl), zachęcamy zainteresowanych do przeanalizowania go oraz proponowanych przez wykonawcę rozwiązań.
Zielony Tur wypromuje powiat?
Nowością natomiast jest dokument pn. „Strategia marki i produktu turystycznego dla obszaru powiatu”, który w przyszłym tygodniu zostanie opublikowany. Dokument został wykonany przez firmę 2BA, która proponuje konkretne rozwiązania na przecz budowania i promocji produktów turystycznych na terenie naszego obszaru funkcjonalnego.
Specjaliści z 2BA zaproponowali 6 produktów turystycznych:
- „Pojezierze Turkowskie – woda i przyroda” – czyli produkt oparty na walorach zbiornika Przykona i Jeziorsko oraz powstających po wyrobiskach pokopalnianych kolejnych zbiornikach wodnych.
- „W siodle” – produkt przeznaczony dla koniarzy
- „Tkane wioski tureckie” – wioski tematyczne utworzone we wsiach związanych z tradycjami tkackimi
- „Tkacki Park Kulturowy” – nowy, wybudowany od podstaw park tematyczny
- „Szlak Getta Wiejskiego Ziemi Tureckiej” – szlak turystyczny łączący miejsca związane z Żydami zamieszkującymi nasze ziemie
- „Muzeum Sera”
Zaproponowano również utworzenie Lokalnej Organizacji Turystycznej, która ma pełnić rolę touroperatora Ziemi Tureckiej oraz przedstawiono propozycję loga w kształcie zielonego łba tura, które ma pomóc w promocji marki powiatu turystycznego.
Na koniec Radosław Szarleja, opiekun projektu z ramienia Związku Miast Polskich, przedstawił założenia „Planu rozwoju instytucjonalnego partnerstwa” (treść dokumentu dostępna na stronie projektu).
Etap opracowywania planów na półmetku
Podsumowując, w ramach partnerstwa lokalnego zostały utworzone 3 dokumenty oraz powstają 3 kolejne (Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru, Studium komunikacyjne dla obszaru, Program poręczeń kredytowych i pożyczkowych), które określają kierunki rozwoju gmin naszego powiatu i które mają pomóc w pozyskaniu środków zewnętrznych w trwającej perspektywie unijnej.
Marcin Derucki
Marcin Derucki dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB
email: redakcja@turek.net.pl
telefon: 787 77 74 72