Wielkopolska słodka jak miód...
W dniu 21 marca, w ramach realizacji gimnazjalnego projektu edukacyjnego "Wielkopolska miodem płynąca", uczniowie klasy II Gimnazjum w Kowalach Pańskich sfinalizowali swoją czteromiesięczną pracę . Dziewczęta na kilka chwil zmieniły się w pszczółki a chłopcy w … trutnie? Podzieleni na cztery grupy tematyczne prezentowali Życie w ulu – grupa biologiczna, Czym różni się miód sztuczny od miodu pszczelego? – grupa chemiczna, Czy pszczoły znają geometrię? – grupa matematyczna, Przyczyny i skutki wymierania pszczół – grupa informatyczna.
Owady stanowią najliczniejszą gromadę w królestwie zwierząt naszej planety. Zadaniem projektu było przybliżenie budowy tego owada i jego społeczności w formie pokazu i prezentacji. W formie krótkiej charakterystyki uczniowie zapoznali z funkcjami jakie każdy osobnik w zależności od wieku i budowy pełni w życiu ula. Uświadomili rodzicom i kolegom jaką ważną rolę odgrywają te owady w produkcji rolniczej i bioróżnorodności. Przy współpracy z pszczelarzem p. Marcinem Bugałą przybliżyli produkty jakie pozyskujemy z pracy tych owadów i ich właściwości odżywcze i zdrowotne.
Z wnioskami z doświadczeń zapoznali zgromadzonych młodzi chemicy. Pokazali, że miód sztuczny rozpuszcza się w wodzie od razu. Ciekawa była też tzw. metoda stożka. Przelewając oba miody z łyżeczki do naczynia tworzą cienką strużkę. Miód naturalny tworzy górkę, czyli stożek, natomiast miód sztuczny rozlewa się na boki.
Następnym zagadnieniem, jakim zajęła się młodzież, to wielokąty foremne. Drugoklasiści poszukiwali informacji na ten temat w różnorakich źródłach. Uczniowie obliczali pola i obwody tych figur oraz badali, gdzie w otaczającym świecie można spotkać wielokąty foremne.
Nie zabrakło także słodkiej przekąski w postaci ciasteczek z odrobiną miodu. A temu wszystkiemu towarzyszyła piosenka o pszczółce Mai, która na chwilę zagościła w naszej szkole…
- Owoce, warzywa, rośliny paszowe, m.in. jabłka, gruszki, truskawki, pomidory, papryka, migdały, słonecznik, kawa, herbata, lucerna – gatunków tych jest naprawdę wiele. Zboża (np. pszenica, ryż, kukurydza), które stanowią znaczną część naszej diety, są w większości wiatropylne. Jednak załamanie się populacji owadów zapylających fatalnie wpłynęłoby na dostępność większości najbardziej odżywczych składników naszej diety, takich jak owoce i warzywa oraz składników pasz niezbędnych w przemyśle nabiałowo-mięsnym – stwierdzili nasi informatycy.
Warto więc pamiętać o pszczołach, bo kiedy pszczoła zniknie z powierzchni Ziemi, człowiekowi pozostaną już tylko cztery lata życia. Skoro nie będzie pszczół, nie będzie też zapylania. Zabraknie więc roślin, potem zwierząt, wreszcie przyjdzie kolej na człowieka…jak powiedział Karol Darwin.
Ewa Grzybek
Akadiusz Wszędybył dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB
email: redakcja@turek.net.pl
telefon: 787 77 74 72