Nici z połączenia kolejowego Konin - Turek? "Tego się nie da zrealizować do roku 2027".

Gdy pod koniec listopada br. PKP Polskie Linie Kolejowe pozytywnie zaopiniowały połączenie kolejowe Konin-Turk jako jedno z wielu przedsięwzięć w ramach projektu Kolej+ pojawiła się realna szansa na jego realizację. Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak w najnowszym wywiadzie dla Serwisu Samorządowgo PAP rozwiewa te nadzieje i krótko podsumowuje realność inwestycji - "Tego się nie da zrealizować do roku 2027. Uwzględniając, że jest to inwestycja +w szczerym polu+, uzyskanie choćby wszelkich zezwoleń to są trzy lata”.
Jankowiak ocenił, że zakwalifikowany do drugiego etapu projekt budowy połączenia kolejowego pomiędzy Koninem a Turkiem nie ma szans na zakończenie zgodnie z harmonogramem programu Kolej Plus. "To jest jednak ogromne przedsięwzięcie – budowa linii od podstaw. Szacunki mówiące o koszcie około 600 mln zł moim zdaniem są nierealne. Na to i 1 mld zł nie wystarczy.” – powiedział. Jak przypomniał jednocześnie, w razie zakwalifikowania projektu do realizacji samorządy stanęłyby przed "dużym wyzwaniem" sfinansowania 15 proc. kosztów inwestycji.
Do drugiego etapu zakwalifikowano wszystkie zgłoszone wielkopolskie projekty, czyli budowę nowej linii kolejowej Turek – Konin oraz rewitalizacje linii: nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń, nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo, nr 368 Międzychód – Szamotuły oraz odnowienie ciągu komunikacyjnego na liniach nr 390 / 236 Czarnków - Rogoźno – Wągrowiec. Szacunkowa wartość realizacji pięciu wielkopolskich projektów przekracza 1,7 mld zł.
Wicemarszałek wskazał, że najbardziej zależy nam na rewitalizacji linii kolejowych do Śremu i Międzychodu. Wojciech Jankowiak ocenił w rozmowie z PAP, że ze względu na ograniczenia budżetu programu do jego ostatniego etapu zakwalifikowane zostaną maksymalnie dwie inwestycje z Wielkopolski. „Najbardziej by nam zależało na połączeniu Czempiń-Śrem, bo ono jest w tej chwili najbardziej przygotowane koncepcyjnie. Co więcej, nie jest to aż tak duże przedsięwzięcie, natomiast bardzo istotne, bo Śrem jest dużym, ważnym ośrodkiem i należy się spodziewać, że na tej linii pociągi pasażerskie będą zdawały egzamin” – podkreślił w wywiadzie dla PAP.
źródło: Serwis Samorzadowy PAP
