sobota 19 września 2020

Januarego, Konstancji, Leopolda

reklama

Pociągi do Turku pojadą? Miasto liczy na wsparcie Marszałka Wielkopolskiego w realizacji programu Kolej+.

Pociągi do Turku pojadą? Miasto liczy na wsparcie Marszałka Wielkopolskiego w realizacji programu Kolej+.
 

Tylko do 26 sierpnia 2020 roku samorządy chcący wziąć udział w programie Kolej+ muszą złożyć zgłoszenie do projektu. Na chwilę obecną Gmina Miejska Turek takowego wniosku nie złożyła. Poseł Tomaszewski upublicznił odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.

W podjętej uchwale przez Radę Ministrów, z dnia 3 grudnia 2019 roku, ujęto połączenie kolejowe pomiędzy Koninem a Turkiem możliwe do zrealizowania w ramach startującego programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. Czy turkowska nitka w ramach programu Kolej+, o której tak głośno i z zachwytem wypowiadali się politycy Prawa i Sprawiedliwości od 2017 roku w trakcie kampanii samorządowej, parlamentarnej oraz do europarlamentu ma szanse powstać?

reklama

Jednym z warunków, oprócz wpisania potrzebnego połączenia do wspomnianego programu rządowego było zgłoszenie, które w obowiązku miały zainteresowane samorządy. - Zakończenie pierwszego etapu naboru zgłoszeń do programu planowane jest w dniu 26 sierpnia 2020 roku. W tym czasie samorządy chcące w nim uczestniczyć powinny złożyć poprawnie wypełniony formularz zgłoszenia projektu. - czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury jaką otrzymał na  zapytanie związane z programem Kolej+ poseł SLD Tadeusz Tomaszewski. W dalszej części pisma czytamy - Samorządy, które pozytywnie przejdą pierwszy etap naboru będą we własnym zakresie opracowywać WSPP. Nim się tak stanie Gmina Miejska Turek musiałaby do programu przystąpić. Jak czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury - do chwili obecnej nie wpłynął wniosek żadnego samorządu dotyczący budowy połączenia do Turku.

Czy Gmina Miejska Turek jest zainteresowana uruchomieniem połączenia Turek-Konin? W odpowiedzi na redakcyjne zapytanie czy Miasto Turek złoży wspomniany wniosek czytamy - inicjatorzy budowy kolei nie przedstawili konkretnego przebiegu trasy połączenia kolejowego do Turku. Nie znamy kosztów i dokładnej lokalizacji gruntów, które miałby być wykupione, a przede wszystkim sposobu ich podziału na wszystkie instytucje finansujące to zadanie. Trudno też oszacować późniejsze koszty utrzymania kolei. Dlatego Miasto Turek nie zdecydowało się składać wniosku na tych niejasnych warunkach.

Miasto jednak nie rezygnuje z szansy na pozyskanie środków i przystąpienie do programu. Jak czytamy w dalszej części odpowiedzi z Urzędu Miasta, władze Turku podjęły działania, by pozyskać wsparcie w ramach programu „Kolej+”. - Burmistrz Miasta zwrócił się do Marszałka Województwa Wielkopolskiego z propozycją przyjęcia roli lidera w projekcie budowy kolei w naszym regionie. Samorząd województwa ma większe możliwości finansowe i infrastrukturalne, by stać się instytucją wiodącą w tej inicjatywie – informuje Zastępca Burmistrza ds. Gospodarczych Joanna Misiak-Kędziora. Dnia 11 sierpnia 2020 r. do Urzędu Miejskiego w Turku wpłynęło pismo od Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego informujące, iż Urząd Marszałkowski złoży wniosek w programie Kolej+ i uwzględni w nim połączenie do Turku. Urząd Marszałkowski będzie Liderem/Wnioskodawcą tego projektu a Miastu Turek proponuje rolę partnera.

reklama

Burmistrz skontaktował się także z Posłem na Sejm RP Ryszardem Bartosikiem, Starostą Tureckim - Dariuszem Kałużnym oraz władzami Gmin Powiatu Tureckiego informując o podjętych działaniach i wyrażając chęć współpracy.

Największym problemem realizacji połączenia są oczywiście koszty, a te mogą liczyć setki milionów złotych. Wykup gruntów, ułożenie szyn, budowa trakcji i przystanków to tylko jej podstawowa część. I choć pomysłodawca programu sugeruje że całość obciążenia finansowego może być rozłożona na inne współkorzystające z inwestycji samorządy to jednak wyłożenie 15% z potrzebnych kilkuset milionów jest ze strony gmin powiatu tureckiego oraz miasta nierealne.

Rządowy program Kolej + na odcinku Konin-Turek przewiduje jednotorową nitkę kolejową wraz z utrzymaniem jej i konserwacją przez spółkę PKP PLK S.A. Ważnym elementem jest także zapewnienie przez organizatora oferty przewozowej nie mniejszej niż 4 pary pociągów na dobę przez okres 5 lat.

Poniżej pełna treść odpowiedzi na zapytanie posła Tadeusza Tomaszewskiego.

Podobne artykuły

Wideo:

Wideo: "Piknik dla Przyszłości" z Tomaszem Trelą....

13 wrz.

"Piknik dla przyszłości" w Turku z gościem...

9 wrz.
Wideo: Kolej + i rządowe fundusze tematem...

Wideo: Kolej + i rządowe fundusze tematem...

5 wrz.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama