Listy do redakcji: Interpelacja poselska w spr. budowy kolei w Turku
W piątek 19 czerwca na skrzynkę redakcyjną otrzymaliśmy informację od lokalnych polityków SLD w Turku o złożonej interpelacji posła Tadeusza Tomaszewskiego do ministra infrastruktury w sprawie budowy linii kolejowej Konin - Turek z prośbą o jej publikację.
Interpelacja posła RP Tadeusza Tomaszewskiego do ministra infrastruktury w sprawie budowy trasy kolejowej Turek-Konin. Gniezno, dnia 18 czerwca 2020 r.
Szanowny panie Ministrze,
Premier polskiego rządu, Pan Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Turku w kampanii wyborczej we wrześniu 2019 roku wśród wielu obietnic, na koniec spotkania złożył jedną, szczególną, a mianowicie budowę kolei z Turku do Konina, na co ma być przeznaczone 600 mln złotych. Premier obiecywał to w chwili, gdy program Kolej Plus wciąż jeszcze nie został przyjęty i cała koncepcja budowy linii kolejowej Konin – Turek sprowadzała się jedynie do kreski narysowanej na mapie. Co prawda projekt znalazł się w przyjętej 3 grudnia 2019 r. przez Radę Ministrów uchwale w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + ale od tego czasu nic się z projektem nie dzieje. W tym okresie można było wykonać ekspertyzy społeczno-ekonomiczne
wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla tego projektu.
Problemem jest również to, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – przy akceptacji rządu – chce realizować w ramach programu Kolej Plus przedsięwzięcia o bardzo szerokim zakresie, wymagającym nie tylko kilku lat na przygotowanie i realizację prac, ale także bardzo dużych wydatków. Gdy w grę wchodzi kilkusetmilionowa suma, to niewinnie brzmiący 15-procentowy wkład własny samorządów będzie sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Dla samorządów, jest to kwota bardzo trudna do udźwignięcia. Tym bardziej w dobie kłopotów finansowych wywłanych przez epidemię koronawirusa.
Mieszkańcy zainteresowanych powiatów są już zniecierpliwieni brakiem działań, liczyli bowiem na szybkie rozpoczęcie projektu, który pomógłby w rozwoju ekonomicznym regionu Wielkopolski Wschodniej.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:
1. Na jakim etapie jest obecnie tak potrzebna mieszkańcom inwestycja?
2. Kiedy zostanie przedstawiony konkretny projekt przebiegu trasy dokładną lokalizację, wykupy gruntów, koszt i
sposób jego podziału na wszystkie instytucje finansujące to zadanie?
3. Czy w związku ze spadkiem wpływów z podatków CIT i PIT do budżetu samorządów, jest planowane zmniejszenie wkładu własnego w projekt?
4. Czy przewidywane jest wprowadzenie ruchu towarowego na planowanej trasie Turek-Konin?
5. Czy przeprowadzone zostały jakiekolwiek analizy pod kątem opłacalności planowanej inwestycji oraz rzeczywistego zapotrzebowania na ruch osobowy koleją?
6. Kto będzie ponosił koszty utrzymania połączeń kolejowych w kolejnych latach po zakończeniu budowy połączenia kolejowego?
7. Czy szacunkowy koszt realizacji inwestycji obejmuje rozwiązania techniczne polegające na przeprowadzeniu linii kolejowej przez autostradę A2 i rzekę Wartę?
8. Czy planowana linia kolejowa będzie jedno - czy dwutorowa?
Z poważaniem
Tadeusz Tomaszewski