piątek 10 lipca 2020

Filipa, Sylwany, Witalisa

reklama

Listy do redakcji: Interpelacja poselska w spr. budowy kolei w Turku

Listy do redakcji: Interpelacja poselska w spr. budowy kolei w Turku - fot. Archiwum Turek.net.pl
fot. Archiwum Turek.net.pl 

W piątek 19 czerwca na skrzynkę redakcyjną otrzymaliśmy informację od lokalnych polityków SLD w Turku  o złożonej interpelacji posła Tadeusza Tomaszewskiego do ministra infrastruktury w sprawie budowy linii kolejowej Konin - Turek z prośbą o jej publikację.

Interpelacja posła RP Tadeusza Tomaszewskiego do ministra infrastruktury w sprawie budowy trasy kolejowej Turek-Konin. Gniezno, dnia 18 czerwca 2020 r.

reklama

Szanowny panie Ministrze,
Premier polskiego rządu, Pan Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Turku w kampanii wyborczej we wrześniu 2019 roku wśród wielu obietnic, na koniec spotkania złożył jedną, szczególną, a mianowicie budowę kolei z Turku do Konina, na co ma być przeznaczone 600 mln złotych. Premier obiecywał to w chwili, gdy program Kolej Plus wciąż jeszcze nie został przyjęty i cała koncepcja budowy linii kolejowej Konin – Turek sprowadzała się jedynie do kreski narysowanej na mapie. Co prawda projekt znalazł się w przyjętej 3 grudnia 2019 r. przez Radę Ministrów uchwale w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + ale od tego czasu nic się z projektem nie dzieje. W tym okresie można było wykonać ekspertyzy społeczno-ekonomiczne
wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla tego projektu.

Problemem jest również to, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – przy akceptacji rządu – chce realizować w ramach programu Kolej Plus przedsięwzięcia o bardzo szerokim zakresie, wymagającym nie tylko kilku lat na przygotowanie i realizację prac, ale także bardzo dużych wydatków. Gdy w grę wchodzi kilkusetmilionowa suma, to niewinnie brzmiący 15-procentowy wkład własny samorządów będzie sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Dla samorządów, jest to kwota bardzo trudna do udźwignięcia. Tym bardziej w dobie kłopotów finansowych wywłanych przez epidemię koronawirusa.

Mieszkańcy zainteresowanych powiatów są już zniecierpliwieni brakiem działań, liczyli bowiem na szybkie rozpoczęcie projektu, który pomógłby w rozwoju ekonomicznym regionu Wielkopolski Wschodniej.

reklama

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:

1. Na jakim etapie jest obecnie tak potrzebna mieszkańcom inwestycja?
2. Kiedy zostanie przedstawiony konkretny projekt przebiegu trasy dokładną lokalizację, wykupy gruntów, koszt i
sposób jego podziału na wszystkie instytucje finansujące to zadanie?
3. Czy w związku ze spadkiem wpływów z podatków CIT i PIT do budżetu samorządów, jest planowane zmniejszenie wkładu własnego w projekt?
4. Czy przewidywane jest wprowadzenie ruchu towarowego na planowanej trasie Turek-Konin?
5. Czy przeprowadzone zostały jakiekolwiek analizy pod kątem opłacalności planowanej inwestycji oraz rzeczywistego zapotrzebowania na ruch osobowy koleją?
6. Kto będzie ponosił koszty utrzymania połączeń kolejowych w kolejnych latach po zakończeniu budowy połączenia kolejowego?
7. Czy szacunkowy koszt realizacji inwestycji obejmuje rozwiązania techniczne polegające na przeprowadzeniu linii kolejowej przez autostradę A2 i rzekę Wartę?
8. Czy planowana linia kolejowa będzie jedno - czy dwutorowa?

Z poważaniem
Tadeusz Tomaszewski

Podobne artykuły

Listy do redakcji: Pamiętajmy i rozliczajmy PiS...

Listy do redakcji: Pamiętajmy i rozliczajmy PiS za...

16 czerw.
Listy do redakcji: Stanowisko Burmistrza Miasta...

Listy do redakcji: Stanowisko Burmistrza Miasta w...

15 czerw.
Listy do redakcji: 200 nowych przystanków a...

Listy do redakcji: 200 nowych przystanków a Turek...

8 maj.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama