wtorek 06 grudnia 2022

Dionizji, Leontyny, Mikołaja

4°C słabe opady deszczu Pogoda 7 dni »
reklama

Czy BLIK to samo zło? Kolejni oszukani w czasie transakcji internetowych

Czy BLIK to samo zło? Kolejni oszukani w czasie transakcji internetowych - fot. policja.gov.pl
fot. policja.gov.pl 

Kody BLIK, aplikacje Messenger, WhatsApp, portale OLX czy Vinted, maja służyć naszej wygodzie, zwiększyć szybkość operacji bankowych i ułatwić życie. Niestety, ta wygoda ma swoje drugie oblicze. Internetowe oszustwa nigdy nie były tak powszechne jak właśnie teraz.

Tylko w tym tygodniu funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Turku przyjęli 3 zawiadomienia, związane z działaniami oszustów na portalach sprzedażowych OLX, Vinted oraz poprzez Messenger. W wyniku działań oszustów, pokrzywdzeni stracili po kilka tysięcy złotych.

reklama

W pierwszym przypadku pokrzywdzona, po wystawieniu oferty sprzedaży na portalu OLX, otrzymała przez komunikator WhatsApp wiadomość od osoby, która była zainteresowana kupnem. Wiadomość, która dotarła na skrzynkę poczty elektronicznej, okazała się pochodzić z adresu podszywającego się pod OLX. Po kliknięciu w link, informujący o kupnie i pobraniu „etykiety wysyłkowej”, otworzyła się strona internetowa, na której znajdowała się prośba o podanie odpowiednich kodów. Po ich wpisaniu i zalogowaniu się na konto bankowe, poszkodowana zauważyła szereg nieautoryzowanych transakcji, dokonanych za pomocą kodów BLIK. W wyniku działań oszustów pokrzywdzona straciła 3020 zł.

Do drugiego oszustwa doszło poprzez portal sprzedażowy Vinted. Niemal natychmiast po zamieszczeniu ogłoszenia o sprzedaży ubrań, mieszkanka powiatu tureckiego, otrzymała powiadomienie od zainteresowanej „klientki”. Na swój adres e-mail kobieta otrzymała wiadomość z załączona „etykietą wysyłkową”. Link przekierował ją na stronę, która łudząco przypominała stronę banku. Logując się do powtórnie do swojej bankowości internetowej, kobieta zauważyła że z jej konta, poprzez kody BLIK, wypłacono w kilku transzach, aż 4,4 tysiąca złotych.

Aplikacja Messenger umożliwiła kolejne oszustwo. Nieustalona osoba, w przesłanej wiadomości, podała się za siostrę pokrzywdzonej i poprosiła o pomoc w realizacji zakupów. W trakcie korespondencji poszkodowana podała login i hasło do bankowości internetowej. Posiadając te informacje, oszuści uzyskali dostęp do rachunku bankowego i dokonali przelewu środków na kwotę 2969 zł.

Po raz kolejny policjanci apelują o ostrożność przy wszelkich internetowych operacjach bankowych. Pamiętajmy, że to sami pokrzywdzeni podają oszustom swoje dane, hasła, numery kart płatniczych i kody BLIK.

reklama

Anna Wiśniewska-Kocik
Dziennikarka Turek.net.plFB

email: ania@turek.net.pl

Jesteś świadkiem zdarzenia? Prześlij zdjęcia lub napisz - redakcja@turek.net.pl / 888 24 24 22

Podobne artykuły

Oszuści znów w akcji. Nieostrożna mieszkanka...

Oszuści znów w akcji. Nieostrożna mieszkanka powiatu...

18 list.
Kradzieże w turkowskich dyskontach. Mężczyzna...

Kradzieże w turkowskich dyskontach. Mężczyzna ze...

9 list.
Wideo: Policyjny dron krążył nad Galewem....

Wideo: Policyjny dron krążył nad Galewem....

22 wrz.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama