czwartek 25 kwietnia 2024

Jarosława, Marka, Wiki

reklama

Powiat Turecki otrzymał tytuł "Samorządowy Lider Edukacji"

Powiat Turecki otrzymał tytuł
 

Podczas uroczystej Gali Finałowej VI edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczypospolitej Polskiej, która odbyła się 12 października br. w Warszawie,  Starosta Turecki Mariusz Seńko  odebrał przyznany Powiatowi Tureckiemu Cetyfikat "Samorządowy Lider Edukacji".

W 2016 r. Powiat Turecki przystąpił do Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin, Powiatów i Samorządnych Województw „Samorządowy Lider Edukacji” (2016). W ramach inicjatywy podejmowane przez Samorząd Powiatu działania ukierunkowane na podnoszenie jakości lokalnej polityki edukacyjnej zostały poddane szczegółowej analizie i bezstronnej ocenie.

Oceny Powiatu Tureckiego dokonano na podstawie analiz wielu danych dotyczących funkcjonowania oświaty w naszym powiecie m.in.:

reklama
  1. raport samooceny wypełniony przez JST

  2. analiza sprawozdań Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej odnoszących się do wyników nauczania w szkołach,

  3. dokumenty strategiczne JST i inne opracowania odnoszące się do polityki oświatowej samorządu oraz stosowanych przez JST modeli i metod zarządzania publicznego;

  4. analiza aktów prawa miejscowego oraz aktów prawa wewnętrznego, w tym statutów
    i regulaminów jednostek organizacyjnych realizujących zadania oświatowe;

    reklama
  5. analiza sprawozdań z realizacji zadań oświatowych;

  6. analizy informacji pozyskanych z instytucji nadzoru i kontroli;

  7. analizy danych statystycznych odnoszących się m.in. do sytuacji demograficznej JST i sytuacji
    na lokalnym/regionalnym rynku pracy;

  8. analizy informacji pozyskanych od środowisk lokalnych, w tym interesariuszy zewnętrznych szkół i placówek oświatowych;

  9. analizy przekazów medialnych;

Recenzenci, po zapoznaniu się z ankietą certyfikacyjną oraz innymi dostępnymi danymi na temat modelu realizacji celów i zamierzeń w sferze oświaty, są zgodni w ocenie, że obszar ten jest traktowany przez powiatowych decydentów w sposób kluczowy, odpowiadający najistotniejszym potrzebom interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Rozwój edukacji jest sprzężony z całościową wizją rozwoju Powiatu Tureckiego jako miejsca przyjaznego m.in. dla osób dysponujących oryginalnym i unikatowym know-how, otwartych na wiedzę, innowacyjnych.

Powiatowa polityka oświatowa jest przez Recenzentów oceniania pozytywnie, zarówno w obszarze jakości kształcenia, jak i tworzenia oferty edukacyjnej, inwestowania w bazę materialną szkół i placówek czy rozwijania praktycznego, aplikacyjnego wymiaru edukacji, silnie powiązanej z rynkiem pracy i zorientowanej na wyzwania współczesności, również w kontekście rynku międzynarodowego. Powiat i wykreowany w nim lokalny system oświatowy posiadają potencjał rozwojowy, predysponujący do systematycznego wzmacniania pozycji na rynku terytorialnym i dalszego profesjonalizowania działalności w dziedzinie edukacji, zgodnie z kierunkami wskazanymi w strategii rozwoju JST. Polityka edukacyjna ocenianej jednostki jest projektowana i realizowana nowocześnie, z wizją przełomu, z wykorzystaniem szerokiego instrumentarium menedżerskiego, zgodnie z najnowszymi paradygmatami teorii zarządzania.

Recenzenci wskazują także na sukcesy, jakie Powiat odnotował w obszarze edukacji w przeciągu ostatniego roku. Znalazły się wśród nich m.in. wprowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych oraz realizacja powiatowego programu stypendialnego a także rozbudowa infrastruktury oświatowej oraz doposażenie bazy dydaktyczno-sprzętowej placówek.

Szczególnie priorytetowo przez recenzentów Programu oceniono inicjatywy uwzględniające potrzeby uczniów, nauczycieli, rodziców oraz lokalnych i regionalnych pracodawców: klasy patronackie, kształcenie specjalistów w wybranych dziedzinach, zgodnie z zapotrzebowaniem firm oraz organizacja praktyk w firmach; nawiązywanie współpracy z podmiotami zagranicznymi.

Udział powiatu w przedsięwzięciach świadczy o dużym potencjale wiedzowym i umiejętnościowym młodzieży oraz o wysokiej odpowiedzialności i roztropności kadry pedagogicznej, która stara się jak najlepiej zaznajamiać podopiecznych z aktualnymi trendami branżowymi w wybranych obszarach rynku pracy.

Zdaniem Komisji, placówki oświatowe podlegające Powiatowi Tureckiemu skutecznie podejmują inicjatywy związane z edukacją patriotyczną, lokalno-regionalną oraz aktywnie zachęcają interesariuszy systemu oświaty do włączania się w lokalne życie społeczne. Świadczy to o prowadzeniu nowoczesnej polityki edukacyjnej.

W obszarze inicjowania większego zaangażowania w życie lokalne i regionalne powiatu na szczególną pochwałę, zdaniem Recenzentów, zasługuje aktywność wolontariacka uczniów. Recenzenci, w sposób szczególny doceniają działania Powiatu w sferze zapewniania maksymalnego poziomu bezpieczeństwa dostrzegając w nich autentyczną troskę wszystkich interesariuszy procesu kształcenia. Dbałość o aktywność zdrowotną dzieci i młodzieży jest jednym z autentycznych priorytetów edukacyjnych Powiatu Tureckiego. CYT: „Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska uczniowskiego, władze JST rozszerzyły portfolio zajęć z wychowania fizycznego i zajęć sportowo-rekreacyjnych Kolejnym ważnym obszarem, który podlegał ocenie i pozwala na holistyczną analizę realizowanej przez Powiat polityki edukacyjnej, są podejmowane działania zmierzające do ograniczenia negatywnego zjawiska wykluczenia społecznego oraz przeciwdziałania zidentyfikowanym patologiom społecznym.

Komisja doceniła działania Powiatu Tureckiego zmierzające do stałego unowocześniania posiadanej bazy infrastrukturalnej i sprzętowej, mając świadomość ich kosztochłonności.

„Na szczególną uwagę zasługuje ponadnormatywna aktywność menadżerska Włodarza Powiatu Tureckiego Starosty Mariusza Seńki w kreowaniu nowoczesnej polityki oświatowej.”

Zdaniem recenzentów Powiat Turecki jest zarządzany wedle wysokich standardów administracji publicznej, zgodnie z paradygmatami tzw. nowego zarządzania publicznego, w oparciu o zasady zarządzania przez jakość.

Komisja pozytywnie ocenia jakość i zakres oferty oświatowej Powiatu Tureckiego – jest ona odpowiednio szeroka, zdywersyfikowana oraz – co warte podkreślenia – kształtowana w konsultacji z interesariuszami lokalnymi. Recenzenci zwracają również uwagę na wykorzystanie różnorodnych zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć rozwojowych i programowych w oświacie oraz znaczącą aktywność JST. Przedstawione tu argumenty w pełni uzasadniają przyznanie Powiatowi Tureckiemu certyfikatu „Samorządowy Lider Edukacji” VI edycji Programu”.

materiał prasowy

Akadiusz Wszędybył dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB

email: redakcja@turek.net.pl

telefon: 787 77 74 72

Dodatkowe zdjęcia do artykułu
2
3
4
Podobne artykuły
Listy do redakcji: Czas stworzyć klimat do...

Listy do redakcji: Czas stworzyć klimat do rozwoju powiatu

28 mrz.
Cześć Ich pamięci! Narodowy Dzień Pamięci...

Cześć Ich pamięci! Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy...

2 mrz.
Czym się różni szkoła prywatna od publicznej?

Czym się różni szkoła prywatna od publicznej?

29 lt.
Czy mieszkanie w internacie lub bursie jest dla...

Czy mieszkanie w internacie lub bursie jest dla Ciebie?

19 lt.
Trud, zaangażowanie i pasja. Przykona liderem...

Trud, zaangażowanie i pasja. Przykona liderem gmin w powiecie tureckim

1 lt.
Indywidualne lekcje z języka polskiego dla...

Indywidualne lekcje z języka polskiego dla maturzysty – dlaczego...

31 st.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama