Freblowska rewolucja. Nauczyciele "piątki" szkolą się z nowoczesnej pedagogiki

W piątkowe popołudnie, 28 marca, w Szkole Podstawowej nr 5 im. UNICEF w Turku, odbyło się niecodzienne wydarzenie. Dyrektorzy i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego z miejskich i powiatowych szkół i przedszkoli uczestniczyli w konferencji zorganizowanej przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli im. Fryderyka Froebla i Fundację Froebel.pl przy współpracy z turkowską „Piątką” pod hasłem „Sztuka budowania zaangażowania po Freblowsku. Jak dbać o potrzeby dzieci i rodziców?”.
Zabawa i zaangażowanie w centrum edukacji
Uczestnicy konferencji i warsztatów metodycznych zapoznali się z innowacyjnością działań Instytutu Froebla. Mieli okazję w praktyce przekonać się , na czym polega nowatorskie podejście do zajęć przedszkolnych i szkolnych, którego podstawą jest swobodna zabawa oraz szanowanie możliwości i predyspozycji dziecięcych umysłów. Najpierw ponad 40 nauczycieli i zaproszeni goście wysłuchali wykładów Rafała Iskry – dyrektora ODN w Lublinie oraz Katarzyny Małek i Agnieszki Kwapiszewskiej-Wolskiej – wieloletnich specjalistek i edukatorek freblowskich. Po krótkiej przerwie nauczyciele konferencji podzielili się na grupy, aby kontynuować szkolenie w zespołach tematycznych: zadania dyrektorów, edukacja wczesnoszkolna, wychowanie przedszkolne.
Edukacja przez zabawę. Konferencja o potrzebach dzieci i rodziców
Celem pierwszego, na naszym terenie, spotkania z edukacją freblowską było zapoznanie nauczycieli z ideą Fryderyka Froebla. Ten twórca nowoczesnej pedagogiki przedszkolnej, wierzył, że edukacja powinna być globalna, łącząc rozwój intelektualny, fizyczny i społeczny dziecka. W nurcie jego koncepcji edukacja wczesnoszkolna nie ogranicza się jedynie do nauki, ale stawia na pełne zaangażowanie ucznia w proces poznawczy, rozwijając jego ciekawość świata, umiejętność samodzielnego myślenia oraz współpracy w grupie. Według Froebla, dzieci powinny zdobywać wiedzę poprzez samodzielne działanie, a zadaniem dorosłych jest tworzenie środowiska sprzyjającego ich naturalnej ciekawości i eksploracji. Obecnie pedagogika Froeblowska zyskuje na popularności w Polsce. Nauczyciele i dyrektorzy coraz częściej wprowadzają jej założenia, organizując spotkania, warsztaty dla rodziców i promując rozwój dziecka poprzez zabawę oraz indywidualne podejście.
Wydarzenie zostało entuzjastycznie przyjęte przez uczestników spotkania i stało się początkiem do już indywidualnych kontaktów i deklaracji poszerzania kwalifikacji przez nauczycieli z zakresu „Darów zabawy” i pedagogiki freblowskiej.
źródło: materiał prasowy nadesłany
