piątek 03 maja 2024

Jaropełka, Marii, Niny

reklama

Temperatura w miejscu pracy - jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?

Artykuł sponsorowany

Temperatura w miejscu pracy - jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?
 

Nie wszyscy pracownicy zdają sobie sprawę z tego, że temperatura w miejscu ich pracy powinna być adekwatna do wykonywanych przez nich obowiązków i wysiłku fizycznego, jakiego wymagają. Pomimo tego że przepisy BHP nie określają konkretnie, jaka temperatura dozwolona jest w miejscu pracy, jednak prawo pracy nakłada na pracodawcę obowiązki związane z pracą pracowników w upalne dni. Warto dowiedzieć się nieco więcej na ten temat.

Maksymalna temperatura w miejscu pracy – ile wynosi?

Niestety aktualnie obowiązujące przepisy prawa precyzyjnie regulują tylko niektóre kwestie, takie jak na przykład progi podatkowe (Jakie są progi podatkowe 2023? Sprawdź w sieci). Jeśli chodzi o kwestie dopuszczalnych w miejscu pracy temperatur, przepisy BHP nie określają tego wprost.

reklama

Prawo mówi jednak, że pracodawca nie może dopuścić do tego, aby w zakładzie pracy panowały warunki niekorzystne dla pracowników. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że praca w wysokich temperaturach to nie tylko kwestia komfortu i obniżonej wydajności zespołu pracowników, ale także – duże zagrożenie zdrowotne.

Maksymalna dopuszczalna temperatura została określona dla pracy osób młodocianych oraz kobiet w ciąży i wynosi ona 30 stopni w pomieszczeniach biurowych.

Specjaliści od BHP twierdzą, że temperatura w miejscu pracy nie może przekraczać 30 stopni Celsjusza, jeśli chodzi o pomieszczenia biurowe oraz 28 stopni Celsjusza podczas ciężkiej pracy fizycznej.

Trzeba podkreślić, że nie są to ścisłe wytyczne, lecz jedynie zalecenia.

reklama

Minimalna temperatura w miejscu pracy – ile wynosi?

Co ciekawe, minimalna temperatura w miejscu wykonywania pracy została określona przepisami prawa. Zgodnie z nimi musi ona odpowiadać rodzajowi wykonywanych przez pracownika obowiązków. Nie może być jednak niższa niż:

  • 18° Celsjusza – jeśli chodzi o lekkie prace fizyczne bądź też pracę biurową,

  • 14 stopni Celsjusza – w przypadku innych prac.

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?

Jeśli temperatura w pomieszczeniu przekracza 28 stopni Celsjusza bądź też 25 stopni Celsjusza w przypadku pracy na zewnątrz, pracodawca powinien zapewnić swoim pracownikom dostęp do napojów. Do jego zadań należy także zadbanie o wentylację i klimatyzację w miejscu pracy.

Trzeba pamiętać o tym, że pracownik może odmówić wykonywania swoich obowiązków, jeśli uzna, że temperatura panująca na stanowisku pracy zagraża zdrowiu. Bardzo istotne, aby przed opuszczeniem stanowiska poinformował pracodawcę o zamiarze zaniechania pracy. Jeśli spotka się z brakiem reakcji, może oddalić się ze stanowiska, jednak powinien pozostać na terenie zakładu pracy. Sprzeciw związany z ignorowaniem higienicznych i bezpiecznych warunków pracy nie może być powodem zwolnienia dyscyplinarnego.

Także osobom pracującym na zewnątrz przysługują określone prawa. Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia im ochrony przed zagrożeniami takimi jak szkodliwe warunki atmosferyczne. Pracodawca powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie, w którym mogą ogrzać się i odpocząć w chłodny dzień.

Redakcja Turek.net.plFB

redakcja@turek.net.pl

787 77 74 72

Podobne artykuły

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama