Odcinkowy pomiar prędkości - jak działa?

Jazda samochodem to nie tylko swoboda w przemieszczaniu się, ale również obowiązek przestrzegania przepisów i dostosowanie prędkości do danego odcinka drogi. W tym tekście przybliżymy jedno z rozwiązań, które znacząco wpływa na bezpieczeństwo ruchu na polskich drogach. Odcinkowy pomiar prędkości to system, który z roku na rok obejmuje kolejne fragmenty tras w naszym kraju. Działa skuteczniej niż tradycyjne fotoradary, bo nie reaguje na krótkotrwałe zwolnienia, ale sprawdza, czy kierowca utrzymuje bezpieczne tempo jazdy przez cały wyznaczony odcinek drogi. Sprawdźmy więc, jak dokładnie działa odcinkowy pomiar prędkości, w jakich miejscach jest instalowany i co grozi za przekroczenie dozwolonej prędkości.
Jaki jest główny cel powstania odcinkowego pomiaru prędkości?
Głównym powodem wdrożenia systemu odcinkowego pomiaru prędkości była konieczność ograniczenia niebezpiecznych zachowań kierowców, w szczególności związanych z nadmierną prędkością. Dane zebrane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego i zarządców dróg jednoznacznie wskazują, że to właśnie zbyt szybka jazda stanowi realne zagrożenie bezpieczeństwa na wielu drogach krajowych i ekspresowych.
Celem systemu jest więc poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków oraz kolizji, zwłaszcza tam, gdzie statystyki wypadków są szczególnie niepokojące. Dzięki automatycznej kontroli średniej prędkości kierowcy zmuszeni są do utrzymywania tempa jazdy w granicach prędkości dopuszczalnej przez cały kontrolowany odcinek drogi, a nie tylko w punktach, gdzie spodziewają się kontroli. Sprawdź informacje na temat pomiarów na trasie S11 autostrady.com.pl/blog/odcinkowy-pomiar-predkosci-s11-gdzie-jest-mapa/
Poznajmy podstawową zasadę działania OPP
Zasada działania odcinkowego pomiaru prędkości jest bardzo prosta, ale skuteczna. Na początku i końcu kontrolowanego odcinka zamontowane są żółte kamery, które rejestrują dokładny czas wjazdu i wyjazdu pojazdu oraz jego tablice rejestracyjne.
Na podstawie długości odcinka pomiarowego oraz zmierzonego czasu system wylicza średnią prędkość pojazdu. Jeśli wynik przekracza prędkość dopuszczalną na danym odcinku, kierowca otrzymuje mandat.
Dzięki temu system wyklucza sytuację, w której kierowca chwilowo zwalnia tylko przy klasycznym fotoradarze, by tuż po nim przyspieszyć. Odcinkowy pomiar wymusza stałą, przepisową jazdę.
Jakie technologie są używane do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) na drogach w Polsce?
Odcinkowy pomiar prędkości działa w oparciu o kilka nowoczesnych technologii:
- kamera ANPR (Automatic Number Plate Recognition) - rozpoznaje tablice rejestracyjne i rejestruje dane pojazdu zarówno na wjeździe, jak i wyjeździe z monitorowanego odcinka,
- czujniki czasu - zapewniają precyzyjny pomiar czasu, który jest podstawą do wyliczenia średniej prędkości,
- system GPS i znaczniki geograficzne - choć w Polsce stosowane rzadziej, pozwalają na jeszcze dokładniejsze określenie położenia pojazdu na wyznaczonym odcinku drogi,
- połączenie z bazą CEPiK - dzięki integracji z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców system automatycznie ustala właściciela pojazdu i nalicza karę,
- technologie podczerwieni i oświetlenie IR - umożliwiają skuteczne działanie systemu nawet przy ograniczonej widoczności.
Co ważne, całość działa w pełni automatycznie - nadzór nad funkcjonowaniem systemu sprawuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) bez potrzeby stałej obecności człowieka.
Co decyduje o lokalizacji odcinków pomiarowych?
Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawiają się przede wszystkim tam, gdzie analiza statystyk wypadków wykazała realne zagrożenie bezpieczeństwa. Montaż odbywa się głównie na odcinkach dróg krajowych, ekspresowych, a także w tunelach czy na wiaduktach, gdzie dochodzi do częstych kolizji i wypadków.
Na listę trafiają również miejsca, w których kierowcy notorycznie przekraczają prędkość - mimo istniejących ograniczeń i oznaczeń.
Sposób oznaczenia odcinków pomiarowych
Każdy odcinek pomiarowy jest wyraźnie oznaczony, aby kierowca nie miał wątpliwości, że wjeżdża na fragment drogi objęty kontrolą. Na początku ustawiany jest znak D-51, czyli „Automatyczna kontrola prędkości z symbolem kamery.
Oznakowanie to pełni ważną funkcję prewencyjną - ma uświadomić kierowcom, że właśnie wjechali na kontrolowany odcinek, na którym obowiązuje niezmienna prędkość dopuszczalna. Widoczność znaków jest bardzo dobra - system ma działać w ramach programu operacyjnego infrastruktura, zapewniając pełną informację dla uczestników ruchu. Sprawdź informacje na temat pomiarów na trasie S5
https://autostrady.com.pl/bez-kategorii/odcinkowy-pomiar-predkosci-s5-gdzie-jest-mapa/
Z jakimi konsekwencjami przekroczenia prędkości muszą liczyć się kierowcy?
Przekroczenie prędkości na monitorowanym odcinku skutkuje mandatem oraz punktami karnymi. Warto pamiętać, że system nie działa jak klasyczny fotoradar - tu nie wystarczy zwolnić w jednym miejscu. Aby uniknąć mandatu, trzeba utrzymywać stałą, przepisową prędkość przez cały określony odcinek drogi.
Co ważne, w przypadku znaczącego przekroczenia prędkości lub recydywy, możliwa jest utrata prawa jazdy.
Taryfikator mandatów
Wysokość mandatu uzależniona jest od stopnia przekroczenia dozwolonej prędkości. Obowiązują tu ogólne przepisy ruchu drogowego. Im wyższe przekroczenie, tym wyższa kara a automatyczna kontrola nie pozostawia miejsca na negocjacje.
Szczególną uwagę warto zwrócić na tzw. recydywę. Jeśli kierowca w ciągu dwóch lat ponownie dopuści się przekroczenia prędkości na OPP, mandat zostanie naliczony w podwójnej wysokości. To realny bat na notorycznych piratów drogowych. Przykładowo standardowy mandat za przekroczenie prędkości o 31-40 km/h wynosi 800 zł, a w przypadku recydywy rośnie do 1600 zł.
Historia wdrożenia OPP w Polsce
Pierwsze zainstalowane urządzenia umożliwiające odcinkowy pomiar prędkości pojawiły się w Polsce w 2011 roku. Jednak prawdziwy rozwój systemu nastąpił od 2015 roku, gdy rozpoczęto intensywny projekt rozbudowy systemu. Dziś funkcjonuje ponad 60 odcinków objętych OPP, a nowe lokalizacje pojawiają się regularnie w miarę oceny zagrożenia na danym obszarze.
Skuteczność systemu i wpływ na bezpieczeństwo
System odcinkowego pomiaru prędkości uchodzi za skuteczniejszy od klasycznych fotoradarów. Kierowcy, wiedząc o automatycznej kontroli średniej prędkości, faktycznie zmieniają swoje zachowania na dłuższym odcinku drogi.
Statystyki potwierdzają - po zamontowaniu OPP w danym miejscu liczba wypadków i kolizji spada. System pomaga więc w poprawie bezpieczeństwa na szczególnie newralgicznych trasach.
Podsumowanie
Odcinkowy pomiar prędkości to rozwiązanie, które realnie wpływa na bezpieczeństwo na polskich drogach. Dzięki kontroli średniej prędkości kierowcy zmuszeni są do utrzymania przepisowego tempa jazdy na całym kontrolowanym odcinku. System nie tylko ogranicza nadmierną prędkość, ale również przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar. Warto więc pamiętać o oznaczeniach i zachowywać ostrożność, bo w tych miejscach najważniejsze jest bezpieczeństwo, zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu.
źródło: materiał prasowy nadesłany / sponsorowany
