Czyste Powietrze 2025 – jak uzyskać dofinansowanie?

„Czyste Powietrze” może okazać się nieocenionym wsparciem dla właścicieli domów planujących termomodernizację. Program skupia się na wymianie nieefektywnych źródeł ogrzewania i poprawie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych. W 2025 roku inicjatywa weszła w nową fazę zakładającą m.in. uproszczenie procedur wnioskowania i wprowadzenie kryteriów lepiej odpowiadających realnym potrzebom inwestorów. Sprawdź, co zrobić, by uzyskać dofinansowanie.
Kto może skorzystać z programu „Czyste Powietrze”?
„Czyste Powietrze” to program skierowany do osób fizycznych: właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych z wydzieloną księgą wieczystą. W obecnym kształcie warunkiem uzyskania dotacji jest pozostawanie właścicielem nieruchomości przez okres co najmniej 3 lat – wyjątek stanowi jedynie sytuacja, gdy dom został nabyty w drodze spadkowej. Udział w programie wymaga ponadto spełnienia określonych kryteriów dochodowych warunkujących kwalifikację do jednego z trzech poziomów dofinansowania:
-
Podstawowego – zwrot do 40% kosztów kwalifikowanych.
-
Podwyższonego – dofinansowanie do 70% kosztów kwalifikowanych.
-
Najwyższego – pokrycie do 100% kosztów kwalifikowanych.
Poziom podstawowy jest dostępny dla osób fizycznych (wnioskodawców) spełniających kryteria własności oraz o dochodach rocznych nieprzekraczających 135 tys. zł (zaświadczeniem jest tutaj PIT). W przypadku współwłasności potrzebna jest zgoda współwłaściciela na wykonanie inwestycji, a w przypadku małżeństwa i wspólnoty majątkowej – zgoda współmałżonka.
Próg dochodowy w poziomach podwyższonym i najwyższym dotyczy dochodów miesięcznych. W pierwszym przypadku dochody te nie mogą przekraczać 2250 zł miesięcznie w gospodarstwie wieloosobowym lub 3150 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Na poziomie najwyższym maksymalny miesięczny dochód nie może przekraczać odpowiednio: 1300 i 1800 zł. Dotację do 100% mogą uzyskać ponadto osoby pobierające określone zasiłki oraz gospodarstwa, gdzie zapotrzebowanie energetyczne budynku przekracza 140 kWh/m²·rok. Zarówno na poziomie podwyższonym, jak i najwyższym, trzeba poświadczyć o dochodach lub pobieranych zasiłkach, uzyskując zaświadczenie z właściwego urzędu gminy o dochodach na jednego członka gospodarstwa domowego.
Jak uzyskać dofinansowanie krok po kroku?
Proces składania wniosku i pozyskania dofinansowania może wydawać się skomplikowany. Nie jest jednak nie do przejścia, zwłaszcza dla osób zaznajomionych z technologią. Osoby „nietechniczne” mogą zawsze uzyskać wsparcie w lokalnym WFOŚiGW lub korzystając z pomocy tzw. operatora:
-
obowiązkowo w przypadku prefinansowania i najwyższego poziomu dofinansowania,
-
opcjonalnie przy podwyższonym poziomie bez prefinansowania.
Rola operatora to bezpłatna, pełna opieka i wsparcie beneficjenta od podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez realizację przedsięwzięcia aż do jej zakończenia i rozliczenia umowy o dofinansowanie.
Jak uzyskać dofinansowanie samodzielnie? Oto kroki, jakie trzeba wykonać.
Krok 1: Sprawdź swój dochód
Zanim weźmiesz się za składanie wniosku, sprawdź czy lub do jakiego poziomu dofinansowania się kwalifikujesz. Najlepiej to zrobić na podstawie PIT lub składając wniosek zaświadczenie do urzędu gminy.
Krok 2: Określ zakres inwestycji
Zastanów się, co dokładnie planujesz zrealizować. Będzie to wyłącznie wymiana pieca, czy kompleksowa termomodernizacja (ocieplenie, wymiana okien i drzwi, rekuperacja itd.)? Pamiętaj, że obowiązkowy jest audyt energetyczny – składając wniosek samemu, najpierw zamów usługę u audytora, a dopiero później weź się za wypełnianie wniosku. Koszt audytu może być pokryty z dotacji (max. do 1200 zł).
Krok 3: Wybierz urządzenia z listy ZUM
Aby uzyskać dotację pompy ciepła i kotły na biomasę muszą znajdować się na Liście ZUM – Zielonych Urządzeń i Materiałów. To katalog urządzeń, które spełniają określone normy efektywności i emisyjności. Upewnij się, że wybrane rozwiązania (np. pompa ciepła A++ przy 55°C) są zgodne z warunkami programu.
Krok 4: Złóż wniosek
Masz trzy opcje:
-
Online – przez portal gov.pl (profil zaufany wymagany),
-
Stacjonarnie – we właściwym WFOŚiGW,
-
Z pomocą profesjonalnej firmy – coraz więcej firm pomaga w przygotowaniu i złożeniu wniosku.
Niezależnie, jaką drogę wybierzesz, do wniosku będą Ci potrzebne załączniku: zaświadczenie o dochodach (PIT lub z urzędu gminy), audyt energetyczny, kopia dokumentu potwierdzający prawo do nieruchomości (np. akt notarialny) oraz ewentualne zgody współwłaściciela i/lub małżonka.
Krok 5: Poczekaj na decyzję
Po złożeniu wniosku poczekaj na decyzję. Możesz ją poznać po okresie od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Pamiętaj, że aby rozliczyć dotację, będziesz potrzebować faktur.
Czyste Powietrze 2025: dofinansowanie samodzielnie czy z pomocą firmy?
I jedno, i drugie rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Składając wniosek i realizując inwestycję samodzielnie, musisz się liczyć z dużym wydatkiem czasu, pilnowaniem wykonawców, kompletowaniem i dostarczeniem dokumentacji itd. Zyskujesz jednak większą swobodę w zakresie planowania.
Decydując się na powierzenie inwestycji profesjonalistom, zyskujesz czas, wiedzę oraz doświadczenie ekspertów. Usługodawca prosi Cię jedynie o dostarczenie wymaganych dokumentów, a resztą zajmuje się za Ciebie. To opcja szczególnie polecana, gdy nie masz czasu albo chęci na samodzielne analizowanie przepisów, planowanie zakupów czy szukanie wykonawców.
źródło: materiał prasowy nadesłany / sponsorowany