wtorek 23 kwietnia 2024

Ilony, Jerzego, Wojciecha

reklama

Turek: Obniżyli podatki, bo "uciekały" ciężarówki i pieniądze. Przykona powinna się bać?

Turek: Obniżyli podatki, bo
 

Czasem pojawiają się porównania Turku do Uniejowa, ale kto by pomyślał, że na sesji Rady Miejskiej Turku radni będą zastanawiać się, czy Turek da radę prześcignąć Przykonę? Właśnie gmina Przykona zapowiedziała współpracę z firmami transportowymi i leasingowymi i oto po kilku dniach podczas sesji w Turku m.in. radny Groblica zastanawiał się, czy Turek jest w stanie wspomnianą Przykonę pokonać. Burmistrz tymczasem zwracał uwagę, iż nie ma co patrzeć kogo można pokonać, bo władze miasta robią swoje, rozmawiają z przedsiębiorcami, obniżają podatki, tworzą warunki do współpracy z ludźmi, którzy być może niebawem będą woleli nabyć i zarejestrować nową ciężarówkę tutaj, nie np. w Suchym Lesie.

W czwartek 17 listopada odbyła się kolejna sesja Rady Miejskiej Turku. W jej trakcie samorządowcy musieli zająć się m.in. podjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2017 rok. Podatki te obniżono. Może to spowodować na początku mniejsze wpływy do budżetu, ale w efekcie większe zainteresowanie przedsiębiorców i wzrost owych wpływów.

reklama

Dlaczego wspominano o Przykonie? O tym, jaką szansą jest rozwój sektora transportowego w powiecie i Przykonie, mówił podczas ostatniej sesji Rady Gminy Przykona wójt Mirosław Broniszewski. – Jesteśmy już zagłębiem transportowym. W Wielkopolsce jednym z poważniejszych. Po wielu miesiącach usilnych starań Urzędu Gminy mamy dwie poważne firmy leasingowe, które uruchamiają działalność na terenie gminy – mówił wójt. Te firmy to PKO Leasing i BZW BK Leasing.

Warto walczyć o uwagę biznesu transportowego. Bywa przecież, że pojazdy są nabywane i leasingowane przez rodzimych biznesmenów w innych województwach. Są gminy w województwie mazowieckim czy pod Poznaniem, które potrafią rocznie zyskiwać z tytułu tego podatku np. 7 000 000 zł, a nawet 12 000 000 zł.

O tym, że przez lata nie udało się obniżyć stawek podatku, mówił z rozgoryczeniem przedsiębiorca, Jacek Wzorek. – Ja niejednokrotnie przez ileś lat wstecz zgłaszałem to burmistrzowi poprzedniemu. Nie dało rady nic zrobić. Pan burmistrz mówił cały czas, że nie zmieniamy, nie zmieniamy. Moim zdaniem na dzień dzisiejszy z Turku uciekło około 500 pojazdów, które są zarejestrowane w innych gminach. Najwięcej jest w Suchym Lesie. Musimy coś zrobić.

Przekonany o tym, czy Turek ma szansę na sukces, nie był do końca radny Groblica. Samorządowiec mówił o tym, że nawet jeśli w Turku obniży się podatki od środków transportu, to i tak Przykona ma je jeszcze bardziej atrakcyjne i niższe. Roman Groblica głośno zastanawiał się, czy rozwiązaniem byłoby pojechanie „po bandzie” i obniżenie poziomu stawek podatkowych do najniższego możliwego pułapu, czy jednak jest to zbyt ryzykowne. Radny z ramienia TS-u wskazywał, że jest to metoda, ponieważ gmina Biały Bór dokonała takiej obniżki i dość szybko okazało się, że można mieć mimo to wpływy z podatków większe o 200 000 zł. – Może my też zaryzykujmy? Pobijemy Przykonę. Być może odbierzemy im część przedsiębiorców. Może będziemy mieli takie korzyści, jak gmina Biały Bór.

reklama

Nawoływania Romana Groblicy nie przekonały radnych z innych klubów. Rady Idzikowski nie do końca mógł zrozumieć, skąd nagle w radnych TS-u takie wielkie zainteresowanie kwestią podatku od środków transportowych oraz zapisami projektu uchwały. Także wiceprzewodnicząca Mariola Kadrzyńska-Siwek nie przypominała sobie, by za poprzednich kadencji radni TS-u jakoś wybitnie zabierali się za obniżanie podatków. Radna Kadrzyńska-Siwek zaznaczyła, iż cieszy się, że wreszcie w Towarzystwie Samorządowym zaczęły się rodzić takie pomysły. Burmistrz Antosik natomiast stwierdził, że niektóre osoby chcą łatwo podpiąć się pod sukces, ogłosić go, ale w ocenie burmistrza takie działania nie mają sensu, bo i tak wszystkich rozliczą wyborcy.

Romuald Antosik nie miał najlepszego zdania wizji projektu uchwały, którą chciałby wcielić w życie TS. Zdaniem burmistrza podatki warto obniżyć, ale trzeba to robić z głową i sensem, a nie tylko ścigać się i zastanawiać, czy uda się pobić Przykonę, a może inną gminę. Burmistrz widział pewną niekonsekwencję w postępowaniu Romana Groblicy. Romuald Antosik przypominał, jak radny Groblica pytał go, co burmistrz zrobi, gdy zabraknie sektora paliwowo-energetycznego, zabraknie milionów złotych? Antosik nie mógł więc pojąć, jakim cudem Roman Groblica, zatroskany o wpływy do budżet, może teraz forsować pomysł drastycznego cięcia stawek podatku do minimum. Burmistrz nie uważał, że warto się skupiać na pomysłach TS-u, gdyż koalicja miała projekt uchwały ze stawkami podatków, konsultowanymi i wypracowanymi z Turecką Izbą Gospodarczą.

Jestem umówiony na spotkania między innymi z Europejskim Funduszem Leasingowym. Także z jednym z przedstawicieli dużej firmy, sprzedającej samochody ciężarowe, jak również z przedstawicielami banków, które działają w Turku i mają możliwości leasingowe – informował burmistrz Antosik.

Władze miasta wyjaśniały, że nie można mówić, iż Turek oferuje gorsze warunki niż Przykona, gdyż niektóre pojazdy bardziej będzie opłacało się opłacać w Turku. – Po obniżeniu stawek podatków ubytek może wynieść 360 000 zł. Pamiętajmy, że jest on liczony przy obecnej bazie pojazdów, więc jeśli liczba aut rejestrowanych w Turku będzie rosła, to będzie to zmniejszało ten ubytek. (…) My preferencyjne stawki wprowadzamy w stosunku do aut nowych, Euro 5 i 6. To było konsultowane i zaakceptowane przez przedsiębiorców. W wielu przypadkach mamy te stawki korzystniejsze niż w Przykonie. Choćby dla takiego samochodu 3,5 do 5,5 tony Przykona ma 200 zł, u nas jest 140 zł. Niektóre stawki mamy takie same, jak w Przykonie. Na autobusy mamy taniej – mówiła skarbnik Małgorzata Dziamara.

Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez 21 radnych. Teraz przedsiębiorcy, zainteresowani nabyciem pojazdu ciężarowego będą zapewne wnikliwie porównywać, gdzie stawka obejmująca dany typ pojazdów jest niższa – w Turku czy w Przykonie.

AW

Akadiusz Wszędybył dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB

email: redakcja@turek.net.pl

telefon: 787 77 74 72

Dodatkowe zdjęcia do artykułu
2
3
4
5
6
7
8
9
Podobne artykuły
Zalety i wyzwania przesyłek paletowych: co...

Zalety i wyzwania przesyłek paletowych: co warto wiedzieć przed...

12 mrz.
Znamy nazwiska kandydatów w wyborach do Rady...

Znamy nazwiska kandydatów w wyborach do Rady Miejskiej w Turku. Zobacz...

10 mrz.
Radni przyjęli budżet Turku na 2024 rok. Na...

Radni przyjęli budżet Turku na 2024 rok. Na oświatę ponad 50 mln zł

29-12-2023
Gminy z powiatu tureckiego na szarym końcu...

Gminy z powiatu tureckiego na szarym końcu rankingu dopłat do...

06-07-2023
Pasy transportowe - jakie mają zastosowanie?

Pasy transportowe - jakie mają zastosowanie?

21-08-2022
Wózek systemowy - co to jest i do czego służy?

Wózek systemowy - co to jest i do czego służy?

21-08-2022

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama