środa 18 czerwca 2025

Elżbiety, Marka, Pauli

reklama

Konińskie światełko w kolejowym tunelu

Konińskie światełko w kolejowym tunelu
 

"Sprzeciwiamy się torpedowaniu pomysłu przez władze Konina! Kiedy sto lat temu kolej normalnotorowa dotarła do Konina, mieszkańcy i włodarze walczyli o to, żeby stacja i linia przebiegały jak najbliżej Starego Konina - traktowali to jako szansę dla miasta. Nie udało się - decyzją Warszawy nowa stacja powstała 2 km od Starówki i zadecydowała o rozbiciu miasta na dwie części na kolejne 100 lat” – taki post opublikowało na swoim facebookowym profilu Stowarzyszenie Zmieniamy Konin. Pod postem rozgorzała dyskusja.

„Dzisiaj, gdy nadarza się okazja zrealizować jedną z największych inwestycji w regionie, a władze centralne sprzyjają wydawaniu ogromnych pieniędzy na rozwojowe przedsięwzięcie, władze miasta szukają dziury w całym. Wolą, żeby linia ominęła miasto i abyśmy nie czerpali z niej korzyści. Podczas gdy - być może - miasto nie będzie musiało nawet się do niej finansowo przykładać! Przeszkodą są - według władz - nadwarciańskie łąki, które leżą odłogiem pomiędzy Morzysławiem, a Grójcem. Nazwać to krótkowzrocznością - to jak nie powiedzieć nic.”

reklama

Post stowarzyszenia wylicza szereg korzyści z budowy i funkcjonowania linii kolejowej:

- poprzez lepsze skomunikowanie zachęci potencjalnych inwestorów – pozwoli na zaktywizowanie terenów w sąsiednich gminach,

- pozwoli na budowę prawdziwego hubu intermodalnego w Żdżarach (połączenie autostrada-kolej)

- ułatwi komunikację z Brzeźnem, Żychlinem, Tuliszkowem oraz Turkiem

reklama

- pozwoli na zrealizowanie, niejako przy okazji, wielu innych inwestycji np. drogowych - bo przecinając ulice, kolej będzie musiała je przebudować (np. Jana Pawła II)

- zapewni pracę przy realizacji dla mieszkańców regionu (Konin nie widział tak dużej inwestycji od czasu budowy elektrowni Pątnów albo huty)

- da zlecenia na kilka lat dla firm budowlanych i podwykonawców z regionu konińskiego

- przy problemach z zatrudnieniem w Koninie (redukcje w kopalni) ułatwi poszukiwanie pracy u pracodawców w Turku w Tureckiej Strefie Inwestycyjnej

„Inwestycja jest szansą dla regionu” - podkreślają przedstawiciele Stowarzyszenia. - „Jak zresztą każde przedsięwzięcie zakładające wpompowanie pieniędzy centralnych (ponad pół miliarda złotych) w Wielkopolskę Wschodnią. Przeprowadzenie linii przez miasto - możliwością na którą wiele miast w Polsce nie może liczyć. Kolej to przyszłość zrównoważonego transportu, czego dowodzi jej renesans na zachodzie. Dlatego, jako Stowarzyszenie, wspieramy miasto Turek, gminę i miasto Tuliszków, gminę Stare Miasto, powiat turecki, powiat koniński, Romualda Antosika - Burmistrza Turku oraz Ryszarda Bartosika, w działaniach na rzecz realizacji jedynego słusznego - w naszej opinii - wariantu kolei do Turku.” Członkowie Stowarzyszenia podkreślają, że liczą też no to, że będzie to pierwszy etap realizacji połączenia z Kaliszem lub Poddębicami.

W swoim poście występują tez z kontrargumentem skierowanym w stronę zastępcy prezydenta Miasta, PawłaAdamowa. Mówił on swego czasu o "budowaniu estakady przez sam środek (osiedla), która całkowicie zdegraduje funkcję społeczną i mieszkaniową, już nie mówiąc o kwestiach środowiskowych i horrendalnych kosztach". „Przypomina nam się raczej wizytówka kadencji - autostrada przez środek V osiedla i jej negatywne skutki dla okolicznych mieszkańców. Tylko wtedy jakoś przytaczane przez prezydenta argumenty nie były problemem i inwestycję realizowano bez względu na koszty, kierując się wyższymi względami. Czyli jednak można” – kończą swój wpis.

Godnym odnotowania jest fakt, że post Stowarzyszenia Zmieniamy Konin jest pierwszym oficjalnym pozytywnym głosem płynącym z samego Konina.

KWA

Anna Wiśniewska-Kocik dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB

email: redakcja@turek.net.pl

telefon: 787 77 74 72

Podobne artykuły
Wspólna patriotyczna uroczystość w Turku....

Wspólna patriotyczna uroczystość w Turku. Obchody 3 Maja z dumą i...

4 maj.
Zamiast jedności – konflikt. Spotkanie z...

Zamiast jedności – konflikt. Spotkanie z Morawieckim i Obajtkiem w...

9 kw.
7 kilometrów zmian na lepsze. Gmina Malanów...

7 kilometrów zmian na lepsze. Gmina Malanów zakończyła inwestycje...

8 kw.
Spotkanie z Premierem Mateuszem Morawieckim i...

Spotkanie z Premierem Mateuszem Morawieckim i Europosłem Danielem...

7 kw.
Nowe nawierzchnie, większe bezpieczeństwo....

Nowe nawierzchnie, większe bezpieczeństwo. Powiat Turecki...

31 mrz.
Linia kolejowa do Turku nie powstanie. Urząd...

Linia kolejowa do Turku nie powstanie. Urząd Marszałkowski oficjalnie...

18 lt.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama