Mama w pracy - innowacyjny autorski projekt Powiatowego Urzędu Pracy w Turku
O tym jak trudno połączyć rolę mamy z pracą zawodową wie dobrze każda kobieta mająca dzieci. Z drugiej strony mamy są świetnie zorganizowanymi pracownicami – obowiązkowe, punktualne i zaangażowane. Powiatowy Urząd Pracy w Turku realizuje projekt pilotażowy „Nowe spojrzenie – nowe możliwości – Mama w pracy”, mający na celu aktywizację zawodową i powrót na rynek pracy kobiet, posiadających co najmniej jedno dziecko w wieku do lat 6.
Projekt pilotażowy Powiatowego Urzędu Pracy w Turku, to innowacyjne, autorskie działanie. – W tej chwili prowadzimy trzy takie nowatorskie projekty – mówi Beata Bartczak dyrektor PUP. Celem tego jest aktywizacja zawodowa kobiet, będących mamami. A w naszym regionie nie jest to sprawa prosta – przyznaje dyrektor. – Na lokalnym rynku historycznie zawsze było więcej bezrobotnych kobiet niż mężczyzn. Wiąże się to ze specyfiką ofert pracy, dużo jest miejsc dla kierowców czy pracowników produkcji. A to niekoniecznie stanowiska skierowane do pań.
Projekt pilotażowy „Nowe spojrzenie – nowe możliwości – Mama w pracy”, ruszył na początku roku 2022. – Najpierw ogłosiliśmy nabór wśród pracodawców – wyjaśnia Beata Bartczak. – Dopiero później, wiedząc jakimi miejscami pracy dysponujemy, ogłosiliśmy nabór wśród bezrobotnych mam. W Projekcie bierze udział piętnaście kobiet. W pierwszym etapie uczestniczyły w grupowym poradnictwie zawodowym, realizowanym w formie warsztatów. Dzięki pracy pod okiem doświadczonego doradcy zawodowego, panie uczyły się organizować swój czas i ustalać priorytety w życiu zawodowym i rodzinnym, czerpać satysfakcję z pracy oraz godzić opiekę nad dziećmi z aktywnością zawodową. Wzajemna motywacja i innowacyjność w sztuce poszukiwania sposobów godzenia obowiązków mamy małych dzieci z obowiązkami przykładnego pracownika, z pewnością przyczyniły się do zwiększenia ich poczucia własnej wartości.
Następnie przyszła kolej na pracę na konkretnych stanowiskach. które zostały zorganizowane przez dwunastu pracodawców na terenie powiatu tureckiego. Wśród nich znalazły się: referent działu handlowego, pracownik reklamy, pracownik biurowy, sprzedawca, specjalista ds. sprzedaży, specjalista ds. operacyjnych, pomoc szwalni, pomoc kuchenna, kasjer – sprzedawca i sprzedawca – garmażer.
Projekt to także duży motywator finansowy dla kobiet – stypendium i zwrot kosztów dojazdów, a w trakcie zatrudnienia uczestniczki otrzymują dodatek motywacyjny, którego wysokość stopniowo będzie wzrastać. Uczestniczki projektu mają również możliwość zwrotu kosztów opieki nad swoimi dziećmi do lat 6.
Dużą zachętą skierowaną dla Pracodawców, którzy stworzyli stanowiska pracy dla mam, jest gratyfikacja w wysokości 6000 złotych, której wypłata przewidziana jest na końcowym etapie projektu, w przypadku gdy kobiety pozostaną w zatrudnieniu przez okres 270 dni.
Kwota wsparcia finansowego, jaką Powiatowy Urząd Pracy pozyskał na realizację tego projektu wynosi 468 070,00 złotych. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkoła Kadr Menadżerskich w Koninie, instytucją szkoleniową z bogatym doświadczeniem dydaktycznym, służącą wsparciem merytorycznym.
Anna Wiśniewska-Kocik dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB
email: redakcja@turek.net.pl
telefon: 787 77 74 72