wtorek 29 listopada 2022

Błażeja, Margerity, Saturnina

3°C pochmurnie Pogoda 7 dni »
reklama

Kolej na Turek. Apel do Marszałka popierają najwięksi pracodawcy z regionu

Kolej na Turek. Apel do Marszałka popierają najwięksi pracodawcy z regionu
 

Sytuacja wokół budowy linii kolejowej Konin – Turek robi się naprawdę gorąca. Do 4 lipca samorządy muszą zadeklarować swój wkład w realizację projektu. Następnie Wicemarszałek musi zgłosić projekt do PKP PLK S.A. Co w przypadku gdy tego nie zrobi? Termin dotyczący deklaracji był już przekładany – początkowo wyznaczono go na 23 czerwca. Apel wyrażający poparcie dla budowy linii kolejowej, podpisują najwięksi pracodawcy i inwestorzy z regionu.

Do tej pory apel poparli najwięksi pracodawcy w Turku: Grupa FLOKK, Miranda Sp. z o.o. z Grupy Zbrojeniowej Lubawa, MP Production Sp. z o.o. (Messer Polska) - największy inwestor w ŁSSE na terenie Turku oraz jeden z największych producentów gazów skroplonych, EK Elektrokabel Fabryka Kabli Karolak i synowie (firma dostrzega szansę na alternatywny środek transportu dla ciężkich surowców i towarów), Sintur Sp. z o.o. Te przedsiębiorstwa to tysiące miejsc pracy i tysiące metrów sześciennych ładunków.

reklama

Pozytywnie do projektu budowy kolei do Turku odnieśli się także przedstawiciele Roland International Polska Sp. z o.o.,  Energa Green Development (grupa Orlen) oraz Neo Energy Group - duże inwestycje w Gminie Przykona i Powiecie Tureckim. W ubiegłym roku, w osobnym dokumencie, poparcie dla projektu budowy linii kolejowej wyraził też Prezes ZE PAK S.A., Piotr Woźny.

Apel poparły także Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć oraz Powiatowy Urząd Pracy w Turku. Z sympatią do projektu rozwoju transportu kolejowego odnoszą się przedstawiciele innych organizacji ekologicznych, zaangażowanych w transformację regionów górniczych. Od początku projekt budowy połączenia kolejowego pomiędzy dwoma największymi miastami subregionu wspiera Stowarzyszenie „Zmieniamy Konin”.

Poniżej zamieszczamy treść apelu:

Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin, w ramach programu „Kolej+”, to szansa na największą inwestycję infrastrukturalną w Wielkopolsce Wschodniej ostatnich dekad. Inwestycję korzystną dla regionu przechodzącego proces transformacji, z wielu względów. Dlatego wyrażamy poparcie dla powstania połączenia kolejowego łączącego ośrodki aglomeracji konińsko-tureckiej, w których gospodarka oparta o węgiel brunatny dobiega końca. Bez dużych inwestycji wspierających przekształcenia gospodarki regionu nie zapobiegniemy zapaści tej części Wielkopolski. Nowe połączenie kolejowe zmniejszy wykluczenie komunikacyjne wielu mieszkańców powiatu tureckiego i konińskiego. Pozwoli im na sprawne i ekologiczne podróżowanie do pracy, szkół i miejsc, w których można korzystać z wielu usług. Mowa zarówno o miejscach znajdujących się między Koninem i Turkiem - jak i między Koninem a Poznaniem. Inwestycja przyczyni się też do efektywniejszego pozyskiwania pracowników przez najważniejsze przedsiębiorstwa w regionie. Zwiększenie mobilności mieszkańców zapobiegnie wyludnianiu się Wielkopolski Wschodniej, której grozi obecnie zapaść demograficzna.

Budowę linii kolejowej Turek-Konin dla transportu pasażerskiego należy traktować jako pierwszy etap szerzej zakrojonego projektu. Studium wykonalności dla tego połączenia na nowej trasie nie wyklucza dalszych inwestycji w terminale przeładunkowe i bocznice. Te elementy będą uatrakcyjniały potencjał inwestycyjny regionu zarówno dla nowych, jak i już funkcjonujących przedsiębiorstw (zwłaszcza z gmin, przez które będzie biegła nowa linia). Możliwość realizacji przewozów koleją będzie dla inwestorów coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze lokalizacji inwestycji, w czasach gdy na niskoemisyjne rozwiązania transportowe kładziony jest coraz większy nacisk. Realizacja tego projektu pozwoli też na zintegrowanie głównych szlaków drogowych (autostrada A2 i DK25) z koleją, umożliwiając stworzenie intermodalnego węzła, którego brakuje w tej części Polski. Opracowane dla linii studium zakłada w przyszłości nie tylko możliwość, ale wręcz potrzebę rozbudowy połączenia kolejowego z Turku w kierunku Łodzi. Obecnie spory fragment tej części Polski to biała plama na mapie siatki połączeń kolejowych, której nie udało się zamazać przez ostatnie 100 lat. W ostatnim czasie debata o nowoczesnym transporcie niskoemisyjnym bardzo przyspieszyła. Kolej jest najbardziej efektywnym środkiem transportu publicznego. Nie ma sobie równych pod względem niskiego stopnia ingerencji w środowisko! Potrzebuje znacznie mniej powierzchni niż drogi, ma większe zdolności przewozowe, a także oferuje komfort nieosiągalny w transporcie autobusowym. Wszystkie realizowane obecnie na terenach pokopalnianych powiatu tureckiego duże inwestycje w odnawialne źródła energii (w połączeniu z instalacjami prosumenckimi) przyczynią się do największego odsetka produkcji zielonej energii w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu. Potencjał taniej i ekologicznej energii powinien być maksymalnie wykorzystany przez ekologiczny transport, także – kolejowy. Tylko w oparciu o planowaną linię kolejową, uzupełnioną o czysty transport autobusowy, można stworzyć w pełni wydajną sieć transportu publicznego w tej części Wielkopolski Wschodniej. Sprawna i zeroemisyjna komunikacja publiczna będzie niezbędna dla kształtowania pozytywnych nawyków transportowych pozwalających walczyć z kryzysem klimatycznym. Najnowsze wyzwanie, pokazujące jak ważny ze strategicznego punktu widzenia jest transport kolejowy, to rosyjska inwazja na Ukrainę i związany z nią kryzys uchodźczy. Zarówno przewozy osobowe, jak i towarowe, stanowią ważną alternatywę dla transportu kołowego. Rozbudowa sieci połączeń kolejowych, które można sprawnie odbudowywać jest więc także ważnym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo regionu. O znaczeniu inwestycji w nowe linie kolejowe dobrze wiedzą inne samorządy wojewódzkie w Polsce. Samo Mazowsze zdecydowało się dofinansować budowę dwóch nowych linii w ramach programu „Kolej+”, w tym jedną z nich na poziomie 90 procent wkładu własnego. Wobec powyższego powinny zostać podjęte wszelkie działania przybliżające rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej w Wielkopolsce Wschodniej, a także zamknięcie projektu w 2028 roku.

reklama

Anna Wiśniewska-Kocik
Dziennikarka Turek.net.plFB

email: ania@turek.net.pl

Kolej na Turek. Apel do Marszałka popierają najwięksi pracodawcy z regionu

Podobne artykuły

Powiat koniński wkłada kij w szprychy... co...

Powiat koniński wkłada kij w szprychy... co dalej z...

7 wrz.
Jak obiecał, tak zrobił. Marszałek Województwa...

Jak obiecał, tak zrobił. Marszałek Województwa...

8 sierp.
Marszałek nie daje głowy, ale rekomenduje...

Marszałek nie daje głowy, ale rekomenduje projekt...

19 lip.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama