Powiat Turecki na marginesie komunikacyjnym. Wojewoda Wielkopolski informuje o braku dofinansowania na komunikację

Powiat turecki od lat zmaga się z problemem wykluczenia komunikacyjnego. Planowane uruchomienie kilku linii autobusowych w ramach dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych spełzły na niczym. Po niespełnionych kolejowych obietnicach to kolejna porażka rządzących w Turku, Poznaniu i Warszawie.
Wykluczenie komunikacyjne Turku i powiatu wciąż bez rozwiązania
Jednym z głównych problemów w Turku i całego powiatu tureckiego jest brak jakiejkolwiek komunikacji publicznej, co uderza w mieszkańców pozbawionych alternatywy dla własnych środków transportu. Pomysłem na poprawę sytuacji miało być uruchomienie pięciu linii autobusowych: z Turku do Janowa, Kaczek Średnich, Kępiny, a także pętli przez Przykonę, Dobrę i Kawęczyn. Plany te jednak rozbiły się o brak środków – Starostwo Powiatowe złożyło wniosek o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na kwotę zaledwie 300 tysięcy złotych, którego nie otrzyma.
Wyniki naboru, opublikowane przez Wojewodę Wielkopolskiego, jednoznacznie pokazują, że powiat turecki wraz z ośmioma innymi powiatami żadnego wsparcia nie otrzyma. Tymczasem wsparcie przyznano 82 samorządom z regionu, w tym trzem gminom z powiatu tureckiego – Kawęczyn, Tuliszków i Władysławów. Gminy te otrzymają odpowiednio 32 tysiące, 568 tysięcy oraz 281 tysięcy złotych na realizację planowanych linii autobusowych.
Kto ma władze ten ma kase
Czy brak tak istotnego wsparcia dla powiatu tureckiego może być efektem zmian politycznych na szczeblu centralnym? Jeszcze do niedawna powiat ten, hojnie wspierany przez poprzednią ekipę rządzącą, teraz wydaje się marginalizowany w podziale środków publicznych. Ostatnie plany uruchomienia połączeń kolejowych, które okazały się jedynie elementem kampanii politycznej, również nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
Czy Turek ma szansę na poprawę komunikacji?
Wykluczenie komunikacyjne Turku pozostaje jednym z kluczowych wyzwań dla lokalnych władz. Czy tylko prywatne inicjatywy jak linia PKS Konin przez Turek oraz potencjalne zmiany w systemie przyznawania dotacji mogą przyczynić się do rozwiązania tego problemu? Pytanie to wciąż pozostaje otwarte, podobnie jak los mieszkańców, którzy każdego dnia muszą mierzyć się z trudnościami w codziennym przemieszczaniu się.
