sobota 18 września 2021

Ireny, Irminy, Stanisława

14°C zachmurzenie duże Pogoda 7 dni »
reklama

Co? Ile? Za Ile?: Czyli jak wyglądają statystyki dotyczące świątecznych zakupów w Polsce

Co? Ile? Za Ile?: Czyli jak wyglądają statystyki dotyczące świątecznych zakupów w Polsce
 

Święta Bożego narodzenia są już bardzo blisko. Nawyki zakupowe Polaków to bardzo obszerny temat, jednak wśród annałów polskich wydatków na szczególną uwagę zasługuje rozdział dotyczący Bożego narodzenia. Rok 2020 jest jeszcze przed nami, jednak śmiało można sprawdzić jak wyglądało to w roku uprzednim i wyciągnąć ewentualne wnioski na czekające nas świąteczne zakupy 2020.

Coraz większa popularność kodów promocyjnych

Ostatnie lata zmieniły status fenomenów takich jak robienie zakupów przez internet, korzystanie kodów promocyjnych lub zamówienie obiadu bezpośrednio do domu, z novum na absolutną normę. Początkowo stanowiące atrakcję i alternatywę dla tradycyjnych zakupów metody wydawania, stanowią obecnie preferowaną opcję, a ich popularność przez cały czas rośnie. Jest tak również w wypadku kodów promocyjnych, Promocodius Polska podaje, że rok 2020 przyniósł 13% wzrost ilości wykorzystanych przez internautów promocji w porównaniu do poprzedniego roku.

reklama

W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na zmiany związane z okresem przedświątecznym. Zaangażowanie Polaków w organizację wigilii zawsze było szczególnie intensywne. Przedsiębiorcy analizując polski rynek postanowili spróbować przenieść koncepcję wyprzedaży Black Friday na Polskie realia. Pomimo obcego pochodzenia. pomysł okazał się dużym sukcesem, co absolutnie odzwierciedla się we wzroście wykorzystywanych w okresie świątecznym kodów rabatowych. Polacy wykorzystują bony promocyjne oferowane przez coraz więcej marek takich. Dobrym przykładem mogą być kody promocyjne Top Secret: https://promocodius.com/pl/shops/top-secret. Zaangażowanie polskiego klienta w walkę o niższe ceny przejawia się zarówno podczas kupowania prezentów, jak i w wypadku produktów spożywczych. 

Nawyki zakupowe Polaków

Rok 2019 to ostatnie chwile przed pełnym rozpętaniem się pandemii koronawirusa. Pomimo diametralnej zmiany sytuacji ekonomicznej i społecznej w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, warto przytoczyć parę statystyk sprzed kryzysu. Według oficjalnych źródeł świadczą one przede wszystkim o rozmachu i zaangażowaniu polskich rodzin podczas świąt Bożego Narodzenia. Według danych, tendencje zakupowe w Kraju nad Wisłą są porównywalne do Naszych zachodnich sąsiadów Niemców. Pomimo zachowanej rozbieżności między stanem gospodarki obydwu państw, ilość pozostawionych w sklepach pieniędzy jest podobna, jak w przypadku naszych germańskich przyjaciół. W roku 2019, przeciętne polskie domostwo wydało około 1,5 tysiąca złotych. 

Wyznacza to rosnąca tendencję, chociaż w umiarkowym tempie 5% w stosunku do roku poprzedniego. Natomiast jeśli chodzi o to, na co wydajemy, to 68% wigilijnego budżetu pozostaje w sklepach stacjonarnych. W kwestii podziału wydatków, kupione prezenty, i artykuły spożywcze stanowiły kolejno 36% i 34% kosztów organizacji świąt. Wśród prezentów, najczęściej wybierane są takie pozycje jak kosmetyki, perfumy, książki i czekoladki. Jest to stała tendencja i obecny rok nie zapowiada w tym temacie żadnych drastycznych zmian. 38% procent polaków, czyli największa grupa,  na zakupy świąteczne czeka do 15 grudnia, natomiast niektórzy z nas wstrzymują się z kupnem prezentu aż do ostatnich dni przed wigilią. 

reklama

Pomimo braku diametralnej różnicy między ilością osób robiących zakupy przez internet, a osobami wybierającymi sklepy stacjonarne, to tendencję rosnącą widać w przypadku tradycyjnej metody handlu, w 2019 wynosi ona aż 6,1% i wybiera ją 68% ankietowanych. Natomiast wśród form płatności dominują karty płatnicze, ale również w tym wypadku stosunek jest dość wyrównany, chociaż na korzyść formy elektronicznej, mowa tu oczywiście o zakupach robionych stacjonarnie, w wypadku zamówień internetowych, widać jednoznaczną przewagę płatności elektronicznej.

Statystyki dotyczące świątecznych wydatków polskich rodzin ostatecznie sprowadzają się do tematu rozwoju gospodarczego,  który w roku 2019 nadal kontynuował tendencję rosnącą. Z każdym rokiem Polacy mogą sobie pozwolić, aby wydać nieco więcej na prezenty oraz kolację wigilijną 

Podobne artykuły

ŚwiatGSM - nowa marka w CH Ferio Konin

ŚwiatGSM - nowa marka w CH Ferio Konin

30 lip.
Bricomarché w Turku wprowadziło boksy do...

Bricomarché w Turku wprowadziło boksy do...

30 lip.
Gdzie lubimy robić zakupy i jak robić je z głową

Gdzie lubimy robić zakupy i jak robić je z głową

27 maj.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama