Wózek systemowy - co to jest i do czego służy?
Logistyka stanowi bardzo ważny element gospodarki naszego kraju. Obiekty magazynowe rosną, jak grzyby po deszczu. Czy kiedykolwiek przejeżdżając nieopodal nowej hali zastanawialiście się, jakie urządzenia w niej pracują. Mogłoby to was zaskoczyć! Nowoczesne przedsiębiorstwa stawiają na wózki systemowe. A co to jest ten wózek systemowy? O tym w poniższym artykule – zapraszamy!
Wózek systemowy wysokiego składowania
Wózek systemowy klasyfikowany jest jako wózek wysokiego składowania. Co to oznacza? W czasach, w których ceny gruntu, energii elektrycznej czy też ogrzewania rosną, firmy decydują się na budowanie magazynów w górę. Zamiast inwestować w obiekt logistyczny, który jest rozległy, a towary przechowuje się na posadzce, ewentualnie sztapluje jeden na drugim, konstruuje się systemy regałowe. Profesjonalne konstrukcje stalowe, na których składuje się palety. Palety składuje się na wysokości sięgającej kilkunastu metrów. Składowane na wysokości kilkunastu metrów palety muszą być bezpiecznie pobierane i odkładane. Właśnie do tego służą wózki wysokiego składowania.
Wózek systemowy VNA
Wózek systemowy VNA oznacza, że opisywana przez nas maszyna może pracować w bardzo wąskim korytarzu roboczym - Very Narrow Aisle. Dlaczego to jest tak ważne? Jak już wiecie, oszczędność miejsca w magazynie oznacza zysk. Im szerszy korytarz roboczy, tym mnie palet możemy zmieścić w obiekcie logistycznym. Im mnie mniej palet zmieścimy w magazynie, tym większy będzie koszt przechowywania pojedynczej palety. Konstruktorzy wózków systemowych wymyślili, że elementem obrotowym – odpowiadającym z przygotowanie ładunku do odłożenia w systemie regałowym – będą widły. Wózek systemowy porusza się wzdłuż linii prostej – operator nie manewruje wózkiem, a widłami. Zabieg ten umożliwia pracę w korytarzu roboczym o szerokości poniżej 2 metrów, gdzie w przypadku standardowego wózka wysokiego składowania jest to około 3,5 metra.
Wózek systemowy z podnoszoną kabiną operatora
Podnoszona kabina operatora jest to ten element konstrukcyjny, który zaskakuje najbardziej, gdy pierwszy raz widzimy wózek systemowy w pracy. U jednych budzi to podziw, u innych strach. Strach? Tak, wózek systemowy podnosi operatora wraz z ładunkiem na wysokość przekraczającą kilkanaście metrów! Co ciekawe, dzięki zastosowaniu technologii automatyzującej wykonywanie poszczególnych czynności, ścieżka wdrożenia do pracy na wózku systemowym jest relatywnie krótka. Jest to bardzo ważne w czasach niedoboru kadry pracowniczej.
Wózek systemowy – czy to się opłaca?
Jak się pewnie domyślacie, zakup wózka systemowego jest droższy niż standardowego wózka wysokiego składowania, droższy dwukrotnie. Jednak musimy mieć świadomość, że wózek systemowy jest bardziej wydajny od standardowego rozwiązania, dwukrotnie bardziej wydajny. Co to oznacza? Większe koszty inwestycyjne są rekompensowane przez drastycznie niższe koszty operacyjne. Jeden wózek systemowy, w odniesieniu do dwóch wózków wysokiego składowania, to dwa razy mniej operatorów, dwa razy mniej potencjalnych uszkodzeń maszyn i napraw serwisowych oraz zdecydowanie niższe pobory energii. Nie można też zapomnieć o jeszcze jednym bardzo ważnym aspekcie, wózek systemowy może obsługiwać ładunki na wysokości przekraczającej 17 metrów, gdzie standardowy wózek wysokiego składowania ma zasięg niemal o 5 metrów mniejszy. Oznacza to, że system regałowy może być wyższy. Co w połączeniu z mniejszym korytarzem roboczym sprawia, że możemy zwiększyć ilość palet w magazynie nawet o 50%!