Polin znaczy Polska – lekcja tolerancji narodowościowej w Gimnazjum nr 1
W czwartek – 23 października br. uczniowie 4 klas drugich Gimnazjum nr 1 uczestniczyli w nietypowych zajęciach edukacyjnych. Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie wyemitowało w tym dniu pierwszą „ lekcję na żywo” z siedziby instytucji. Dzięki przekazowi internetowemu wyświetlonemu na tablicy interaktywnej młodzież wraz z prowadzącymi zajęcia : Marią Seweryn i Maciejem Orłosiem podążała wzrokiem i słuchem po korytarzach jedynej na świecie wystawy obrazującej 1000- letnią historię polskich wyznawców judaizmu, której oficjalne otwarcie nastąpi dopiero 28 października.
Gimnazjaliści dowiedzieli się m.in., że Polin (hebr. פולין) to nazwa Polski w języku jidysz (wymawiana jako pojln) i języku hebrajskim, w którym słowo to można odczytywać jako „tutaj spocznij a pierwszym dokumentem nadającym przywileje Żydom na naszych ziemiach był „Statut Kaliski" wydany w 1264 roku dla Żydów Księstwa Kaliskiego przez Bolesława Pobożnego. Poza wątkami historycznymi ciekawymi elementami lekcji było: nieunikanie tematu trudnych relacji polsko-żydowskich i ich genezy, zwrócenie uwagi na fakt, że trudno jest jednoznacznie zdefiniować, kto jest Żydem, a kto nim nie jest, bo przecież nie zawsze Żyd jest wyznawcą boga Jahwe.
Po transmisji innowacyjne zajęcia zakończyła pogadanka na temat wybitnych przedstawicieli turkowskiej gminy takich jak : Chaim Braun, Mosze Warszawski czy najbardziej znany Henryk Glicenstein – światowej sławy rzeźbiarz i portrecista.
Organizowanie takich zajęć ma na celu rozbudzenie zainteresowania bogatą i ciekawą kulturą żydowską, ale przede wszystkim kształtowanie postaw szacunku i tolerancji do narodu, z którym Polaków tak wiele łączy, jak i dzieli.
materiał prasowy