Potężny sojusznik w sprawie budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin
Swoje poparcie dla budowy linii kolejowej łączącej Turek i Konin wyraził prezes ZE PAK Piotr Woźny w liście skierowanym do starosty tureckiego Dariusza Kałużnego.
Aktualnie dla projektu pn. „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” przygotowywane jest Studium Planistyczno-Prognostyczne, które stanowi jeden z ważniejszych etapów kwalifikujących do fazy realizacji i budowy kolei w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+.
Według prezesa ZE PAK: Realizacja tej inwestycji może w sposób znaczący przyczynić się do amortyzacji negatywnych skutków społecznych transformacji energetycznej kompleksu górniczo-energetycznego ZE PAK.
W regionie Wielkopolski Wschodniej konińska spółka jest największym pracodawcą, zatrudniającym ponad 3,6 tys. osób, przy czym około 9,8% stanowią mieszkańcy Turku i okolic. Likwidacja Elektrowni Adamów oraz KWB Adamów przyczyniły się do spadku aktywności ZE PAK-u. W powiecie tureckim spora część pracowników tych zakładów, znalazła zatrudnienie w szybko rozwijającej się branży spedycyjno-transportowej, a także w innych, jak np. tekstylna, meblarska czy chemiczna.
W skali podregionu najwyższa stopa bezrobocia (…) występowała w powiecie konińskim – 9,4%, zaś najniższa w powiatach tureckim i kolskim (ok. 4,5%). - zaznaczył w liście prezes Piotr Woźny, dodając, że w Koninie spadek zatrudnienia w przemyśle spowodował bezrobocie, a to z kolei – odpływ mieszkańców do innych powiatów Wielkopolski Wschodniej. Powiększająca się różnica w wynagrodzeniach może jednak, zdaniem ekspertów, w przyszłości skłonić mieszkańców regionu do migracji zewnętrznych, szczególnie jeśli lokalni przedsiębiorcy nie zaczną tworzyć miejsc pracy wymagających wyższych kwalifikacji i oferujących lepsze wynagrodzenie. - czytamy dalej w liście do tureckiego starosty.
Wygląda na to, że powiat turecki posiada duży potencjał do przyjmowania pracowników ZE PAK, a co za tym idzie, mobilność na trasie Turek-Konin będzie wzrastać, bowiem pracownicy spółki będą poszukiwać nowego zatrudnienia poza miejscem zamieszkania.
Według prognoz prezesa Woźnego, połączenie kolejowe na tym odcinku mogłoby zapobiec odpływowi ludności poza region, przy jednoczesnym rozwoju zatrudnienia w perspektywicznych branżach, a ponadto stworzyłoby równe warunki do zwiększenia mobilności mieszkańców na terenie Wielkopolski Wschodniej.
Kolej, zaliczana do transportu zeroemisyjnego, stanowi kolejny argument, przemawiający za powstaniem lokalnej kolei. Prezes podkreśla, że skala inwestycji w transport zeroemisyjny musi zostać radykalnie zwiększona, ponieważ Dalszy rozwój transportu indywidualnego negatywnie będzie się przyczyniał do jakości powietrza w gminach powiatu konińskiego i tureckiego, gdzie problem smogu z transportu jest szczególnie widoczny.
Zleceniodawcą projektu „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” jest Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Partnerami projektu są: Powiat Turecki, wszystkie gminy z terenu powiatu oraz gmina Stare Miasto w Powiecie Konińskim. Firma BBF z Poznania jest wykonawcą Studium Planistyczno-Prognostycznego.