czwartek 25 kwietnia 2024

Jarosława, Marka, Wiki

reklama

Czy warto oszczędzać na sprzątaniu firmy

Czy warto oszczędzać na sprzątaniu firmy
 

Niektórzy oszczędne wydawanie pieniędzy nazwaliby skąpstwem, inni przedsiębiorczością. Wbrew pozorom oszczędzanie to nic złego, jeśli tylko przynosi nam więcej dobrodziejstw niż uszczerbku.

Oszczędzić można na wszystkim: na jedzeniu, na perfumach, na kupnie tanich opon zimowych, tylko w perspektywie czasu okazuje się, że akurat ta decyzja nie była dla nas szczęśliwym wyborem. Kiedy stajemy przed możliwością wydania naszych pieniędzy, chcemy być w 100% pewni, że nasz wybór to będzie strzał w dziesiątkę.

reklama

Jestem właścicielem/właścicielką przedsiębiorstwa

Oprócz generowania zysków, wdrażania nowych pomysłów, reagowania na potrzeby rynku czy kreowania pozytywnego wizerunku chcemy mieć w firmie idealny porządek. Goście i klienci zasługują na miłe powitanie w naszych progach. W tej kwestii musimy zdecydować, czy zatrudnienie osoby sprzątającej na etat będzie dobrą decyzją, czy może lepiej skorzystać z outsourcingu.

Na jakie wydatki muszę się przygotować?

Przy założeniu, że zatrudniamy sami osobę na umowę o pracę, to w przypadku minimalnego wynagrodzenia w Polsce, które wynosi 2800,00 zł brutto, koszt całkowity ponoszony przez pracodawcę to 3373,44 zł (2800,00 + 573,44 zł). Składowe pensji dla pracownika, które ponosi pracodawca, to:

reklama
  • składka na ubezpieczenie emerytalne - 273,28 zł,
  • składka na ubezpieczenie rentowe - 182,00 zł,
  • składka na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości - 46,76 zł,
  • składka na Fundusz Pracy – 68,60 zł,
  • składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - 2,80 zł.

Suma powyższych dodatkowych obciążeń to 573,44 zł. Kwota netto, która stanowi pensję dla pracownika, wynosi 2061,67 zł. Koszty te wzrastają, gdy chcemy zaproponować więcej niż najniższa krajowa. Rynek pracownika jest trudny i rzadko się zdarza osoba chętna do pracy za takie pieniądze.

Musimy być też świadomi, że do pensji osoby zatrudnionej na cały etat należy doliczyć również koszty:

  • uniformu
  • środków chemicznych (atestowane, wysokiej jakości i skuteczne preparaty dedykowane do różnych powierzchni, środki dezynfekcyjne)
  • materiałów pomocniczych (mopy, szczotki, wiadra, ścierki, gąbki)
  • wózka serwisowego
  • sprzętu (odkurzacz o niskim natężeniu dźwięku, pralka automatyczną do prania ścierek i mopów)
  • szkolenia dla pracownika
  • nadzoru nad pracownikiem

 

Musimy sobie odpowiedzieć na jeszcze jedno pytanie - jak sobie poradzimy, kiedy pracownik sprzątający weźmie urlop lub zwolnienie lekarskie? Osoba na zastępstwo wygeneruje nam dodatkowe koszty. Czy będzie to dla nas opłacalne?

Usługi specjalistyczne

Usługi specjalistyczne - mycie okien, odkurzanie wiszących lamp, pranie wykładzin, ozonowanie - czy nasz etatowy pracownik będzie w stanie je wykonać? Warto wiedzieć, że do prac na wysokości (powyżej 1 m) potrzebne są także odpowiednie uprawnienia. Można założyć, że w przypadku usług specjalistycznych należy się liczyć z dodatkowym kosztem, ponieważ będziemy musieli skorzystać z usług zewnętrznej firmy sprzątającej biura.

A może outsourcing?

Outsourcing to zlecenie firmie zewnętrznej usługi, której nie chcemy bądź nie możemy sami wykonać. Często nasz wybór jest wynikiem szacunku korzyści do poniesionych kosztów.

Outsourcing jest modny, wygodny i często na dłuższą metę bardziej opłacalny. Załóżmy, że nasze biuro ma 1000 m2. Przy takiej powierzchni musimy przyjąć osobę na cały etat, jeśli w biurze ma być rzeczywiście czysto. Cena za sprzątanie biura to koszt około 5,40 zł netto za m2. Usługi dodatkowe (mycie okien, pranie wykładzin, dezynfekcja, ozonowanie) mogą być doliczone do kontraktu, wówczas ich koszt rozkłada się na każdy miesiąc w roku kalendarzowym, co daje niewielką kwotę miesięczną. Przyjmijmy, że całkowity koszt za sprzątanie w przypadku skorzystania z usług zewnętrznej firmy porządkowej będzie rzędu 5400 zł netto.

Czy jest to dla mnie korzystne?

Bijemy się z myślami, ponieważ nasza decyzja może nas wiele kosztować. Skupmy się na korzyściach rozwiązania, w którym w dbaniu o czystość w firmie wspiera nas zewnętrzna firma sprzątająca biura:

  • nie martwię się o ubranie dla pracownika
  • nie myślę o zakupie sprzętu i jego ewentualnej naprawie
  • nie wybieram środków chemicznych, nie kupuję ich i nie dostarczam do firmy
  • mam zastępstwo na czas urlopu i zwolnienia lekarskiego
  • nie kupuję ścierek, gąbek, mopów
  • nie interesuje mnie szkolenie i nadzór nad pracownikiem
  • mam czyste okna i wypraną wykładzinę

Jeśli zatrudniamy co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, przy zatrudnieniu osób niepełnosprawnych w zakładzie poniżej 6 proc., mamy obowiązek uiszczania comiesięcznych wpłat na Fundusz PFRON (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). W przypadku nawiązania współpracy z profesjonalną firmą sprzątającą posiadającą status Zakładu Pracy Chronionej mamy prawo do skorzystania z odpisu od składek odprowadzanych na PFRON - nasza składka może być niższa.

Być może to porównanie skłoni do analizy, a nawet wprowadzenia zmian w tym zakresie w Państwa firmie. Zadania będą zawsze podzielone, ale każde rozwiązanie, które służy przedsiębiorstwu, przekłada się na jego sukces.

Redakcja Turek.net.plFB

redakcja@turek.net.pl

787 77 74 72

Podobne artykuły
Grafik płakał jak projektował, czyli...

Grafik płakał jak projektował, czyli wspólne święta majowe w Turku

z dzisiaj
Dzień Camemberta z Mleczarnią Turek

Dzień Camemberta z Mleczarnią Turek

z dzisiaj
Andrzej Jarek: Czy można oszukać Turkowski lud?

Andrzej Jarek: Czy można oszukać Turkowski lud?

z dzisiaj
XXV Puchar Wielkopolski Okręgowego Związku...

XXV Puchar Wielkopolski Okręgowego Związku Karate w Turku

z dzisiaj
 Szkolenie strażaków z Polską Spółką...

Szkolenie strażaków z Polską Spółką Gazownictwa

z dzisiaj
Otwarte Mistrzostwa Polski OYAMA i KYOKUSHIN...

Otwarte Mistrzostwa Polski OYAMA i KYOKUSHIN Karate z udziałem...

z dzisiaj

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama