Przy jakich dolegliwościach stacjonarna wizyta u lekarza nie jest konieczna?

Zmiany prawne sprawiły, że w zależności od okoliczności i sytuacji, pacjent nie zawsze musi osobiście udawać się do lekarza prowadzącego lub specjalisty, by porozmawiać z nim o swoim stanie zdrowia, otrzymać receptę, czy zwolnienie lekarskie. Dla wielu osób konsultacja telefoniczna jest dużym ułatwieniem, szczególnie wtedy, gdy z różnych względów nie mogą osobiście udać się do placówki, w której miałaby odbyć się wizyta stacjonarna. Kiedy zatem można skorzystać z teleporady i nie fatygować się do lekarza samodzielnie?
W jakich sytuacjach teleporada jest wystarczająca?
Przekładanie wizyt jest jedną z najgorszych opcji, w szczególności wtedy, gdy postępujące zmiany chorobowe mogą powodować u pacjentów kolejne dolegliwości, pogorszenie zdrowia i tym samym własnego samopoczucia. Z drugiej jednak strony nie każdy jest w stanie osobiście udać się do lekarza jak np. osoby niepełnosprawne, starsze, chorujące przewlekle. Na szczęście nie zawsze osobista wizyta staje się koniecznością, a do kontaktu z lekarzem wystarczy telefon.
Teleporada będzie wystarczająca, chociażby w sytuacji, gdy pacjent był już na pierwszej zapoznawczej wizycie i jedyne, czego potrzebuje na obecnym etapie leczenia, to wypisanie recepty, zwolnienia lekarskiego, czy omówienia wyników badań, które znajdują się w placówce medycznej, a specjalista ma do nich dostęp. Z teleporady korzystają również osoby, które chcą prosić o skierowanie na rutynowe badania, co wynika z ich karty pacjenta i prowadzonego leczenia. Zdarza się także, iż z konsultacji telefonicznej korzystają osoby, które otrzymały zalecenia w kwestii leczenia niektórych przypadłości zdrowotnych i chcą skonsultować ich przebieg oraz efektywność ze specjalistą.
Przy jakich dolegliwościach i stanach chorobowych można skorzystać z teleporady?
Z teleporady zazwyczaj korzystają pacjenci, u których pojawiają się standardowe, powszechne objawy grypy, przeziębienia, ale również symptomy, które mogą świadczyć o zachorowaniu na Covid. Takie osoby są kierowane na testy, które umożliwiają zdiagnozowanie, na którą z powyższych przypadłości chorują — bez konieczności wizyty w ośrodku zdrowia lub gabinecie specjalistycznym.
Również wtedy, gdy u pacjenta nie dochodzi do pogorszenia stanu zdrowia, objawy przy wykrytym już stanie chorobowym nie ulegają pogorszeniu ani zmianie, wystarczającą jest teleporada.
Na konsultację telefoniczną umawiani są także pacjenci w wieku powyżej szóstego roku życia. Dzieci młodsze zazwyczaj zapisuje się na bezpośrednią rozmowę z lekarzem specjalistą lub pediatrą.
Na udział w teleporadzie decydują się ponadto osoby, które ze względu na swoje objawy lub symptomy nie będą badane przez lekarza fizycznie, w szczególności, gdy po zgłoszonych przez nich oznakach chorobowych lekarz może stwierdzić, że konieczne jest udanie się bezpośrednio do poradni specjalistycznej lub na dodatkowe badania, które to dopiero są podstawą do dalszej diagnozy i leczenia.
Warto jednak pamiętać o tym, iż lekarz nie może odmówić wizyty bezpośredniej, jeżeli pacjent czuje, że w jego przypadku osobiste spotkanie ze specjalistą jest najlepszą formą kontaktu.
