Jak działa silnik Diesla: kluczowe komponenty i ich funkcje
materiał zewnętrzny
Silnik wysokoprężny, nazwany na cześć niemieckiego inżyniera Rudolfa Alexandra Diesla, uznawanego za ojca silnika wysokoprężnego, jest efektem wieloletnich eksperymentów. Ich celem było stworzenie silnika wydajniejszego w porównaniu z silnikiem benzynowym. Diesel podczas przeprowadzanych przez siebie eksperymentów przetestował wiele różnych paliw; ostatecznie zaczął on używać oleju jako głównego paliwa.
Silnik Diesla. Podstawowe informacje
W odróżnieniu od silników benzynowych silniki wysokoprężne, zwane czasem również silnikami o zapłonie samoczynnym, nie potrzebują iskry do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej, ponieważ zapala się ona wewnętrznie (w pewnym sensie dochodzi wówczas do samozapłonu).
Świece żarowe i nie tylko. Jaką rolę odgrywają poszczególne elementy?
Świece żarowe to kolejna z ważniejszych części składowych, jeśli chodzi o silnik Diesla. Odgrywają one ważną rolę w procesie rozruchu silnika, zwłaszcza w warunkach niskiej temperatury. Świeca żarowa to taki komponent, który ma za zadanie podgrzewać powietrze w komorze spalania, tworząc w ten sposób warunki do samozapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Ich działanie jest istotne zwłaszcza w okresie zimowego rozruchu, kiedy to olej silnikowy może być gęstszy, a samozapłon trudniejszy do uzyskania.
Podstawową częścią silnika Diesla jest korpus, który jest wykonany z metalu i posiada charakterystyczne, cylindryczne otwory. Głowica przykrywa nadwozie, tworząc w ten sposób komorę spalania z:
-
rurami dolotowymi i wydechowymi,
-
zaworami sterującymi dopływem i wydechem,
-
wtryskiwaczami paliwa.
To właśnie tam zachodzi proces spalania dostarczający energię silnikowi. Nowoczesne modele silników wysokoprężnych różnią się od swoich odpowiedników produkowanych jeszcze w latach 90.; różnice te można zaobserwować w kontekście trwałości oraz emisji spalin. W efekcie nowoczesne urządzenia nie tylko emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji, ale także są bardziej wyrafinowane; wszystko to jest możliwe w dużej mierze dzięki zaawansowanej elektronice.
Z kolei jeśli chodzi o problemy współczesnych silników Diesla, to często wynikają one z niewłaściwej eksploatacji, w tym na przykład zbyt częstej wymiany oleju, co jest nawet zalecane przez producentów.
Aby przedłużyć żywotność silników Diesla, należy ograniczyć krótkie podróże, szczególnie w przypadku silników wyposażonych w filtry DPF i unikać tzw. stylu jazdy 0-1. Regularna wymiana oleju (około co 15 000 km) i tankowanie wysokiej jakości paliwem to kluczowe czynniki utrzymania wydajności silnika Diesla.
Zdjęcie świec żarowych z autodoc.pl
Silnik Diesla. Jakie są potencjalne usterki?
Typowe usterki nowoczesnych silników wysokoprężnych to m.in. problemy z układami oczyszczania spalin, do których zalicza się:
-
filtry DPF,
-
układy SCR.
Filtry DPF mogą się zatkać, co w bezpośredni sposób przekłada się na skrócenie cyklu ich automatycznego czyszczenia. Dość często występuje również awaria turbosprężarki i urządzenia sterującego doładowaniem, która prowadzi do zmniejszenia mocy silnika i szybkiej utraty poziomu oleju.
Wtryskiwacze paliwa
Wtryskiwacze paliwa to kolejny ważny komponent będący częścią składową Diesla, którego awaria może znacząco wpłynąć na osiągi silnika. Choć nowoczesne silniki wysokoprężne są bardziej przyjazne dla środowiska, to ich trwałość wymaga świadomego użytkowania i regularnej konserwacji.
Silniki Diesla. Co warto wiedzieć na ich temat? Podsumowanie
Silniki Diesla zapewniają dobre osiągi, ale trzeba odpowiednio o nie dbać. Właściwa konserwacja kluczowych podzespołów, do których zalicza się na przykład świece żarowe, może w dłuższej perspektywie przyczynić się do poprawy wydajności silnika wysokoprężnego.
Źródła informacji:
https://www.autodoc.pl/info/wtryskiwacze-diesla-budowa-awaria-i-jak-wyczyscic
https://www.autobaza.pl/page/na-warsztat/czesci-najczesciej-psuja-sie-silnikach-diesla/
źródło: materiał zewnętrzny