poniedziałek 26 lipca 2021

Anny, Mirosławy, Joachima

18°C rozproszone chmury Pogoda 7 dni »
reklama

Media bez wyboru: Protest niezależnych mediów w całym kraju

Media bez wyboru: Protest niezależnych mediów w całym kraju
 

„Tu miał być Twój ulubiony program” – taki komunikat przywitał dziś miliony widzów popularnych stacji telewizyjnych oraz serwisów internetowych. To skutek projektu Ministerstwa Finansów, który chce obciążyć media, tak zwanym podatkiem od reklam. Rząd argumentuje swój plan chęcią zwalczania skutków COVID-19, jednak nieoficjalnie mówi się o tym, że celem jest uderzenie w media nieprzychylne władzy. Nie brakuje również opinii, w myśl których projekt godzi w wolność słowa i prawo swobodnego dostępu do informacji. W odpowiedzi największe media działające w Polsce zorganizowały akcję „Media bez wyboru”, w ramach której wstrzymały emisję swoich programów oraz publikacji.

Postulaty popiera także nasza redakcja, choć nie rezygnujemy z pracy i także dziś przygotujemy dla Państwa informacje. 

reklama

Przypomnijmy: przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości zapowiedzieli, że chcą wprowadzić nowy podatek, obciążający media. Podatek ma zależeć od obrotów i rodzaju mediów. Radio, telewizja, kino i outdoor mają najwyższe stawki: jeśli mają do 50 mln zł wpływów reklamowych rocznie, zapłacą 7,5 proc., powyżej tego progu - 10 proc. Podatku nie zapłacą ci, którzy zgarniają z rynku reklamowego mniej niż 1 mln zł. W prasie drukowanej podatek jest mniejszy i wynosi 2 proc. do przychodów 30 mln zł i 6 proc. dla wszystkiego powyżej.

Poniżej list otwarty polskich mediów do władz Rzeczpospolitej Polskiej.

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

- osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

- ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

- pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

- faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Media bez wyboru: Protest niezależnych mediów w całym kraju

Podobne artykuły

Komunikat firmy DeVeris. Zakończenie montażu...

Komunikat firmy DeVeris. Zakończenie montażu systemu...

5 lip.
Listy do redakcji: Sprawa DeVerisa i problem...

Listy do redakcji: Sprawa DeVerisa i problem smrodu

5 lip.
DeVeris nie wywiązał się z obietnicy? Mija 5...

DeVeris nie wywiązał się z obietnicy? Mija 5 lipca i...

5 lip.

Komentarze ()

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie - kliknij w link "Zgłoś Facebookowi" przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

reklama
reklama
reklama