Jak przygotować dobry sklep internetowy?
Oprogramowanie sklepu internetowego jest bardzo ważne, zarówno z punktu widzenia jego obsługi, jak i samych klientów. Piękny sklep internetowy, posiadający zróżnicowane opcje dostawy i płatności, z nienagannie zaprojektowanymi kategoriami i estetycznie opisanymi produktami zawsze będzie w stanie przyciągnąć powracających i nowych klientów. W jaki sposób zabrać się do tworzenia sklepów internetowych? Na co powinniśmy zwrócić uwagę, gdy planujemy oprzeć się na gotowych rozwiązaniach, a co zrobić w przypadku autorskiego projektu?
-
Własny sklep internetowy - dlaczego warto?
-
Dobra baza to podstawa - jak zacząć tworzyć sklep internetowy?
-
Na co zwrócić uwagę budując profesjonalny sklep internetowy?
-
Obsługa klienta i nie tylko - co jest potrzebne do profesjonalnej sprzedaży online?
-
O czym jeszcze pamiętać przy zakładaniu sklepu internetowego?
Własny sklep internetowy - dlaczego warto?
Sprzedaż przez internet jest obecnie bardzo prężną branżą, którą w dodatku łatwiej zarządzać, niż tradycyjnym sklepem stacjonarnym. Może ona również stanowić idealne rozwinięcie już posiadanego przez nas biznesu. Zanim jednak będziemy mogli zaoferować swoje produkty lub usługi online, musimy zbudować platformę, na której nasi potencjalni klienci będą mieli okazję je zobaczyć i zakupić. W tym celu właśnie tworzy się sklepy internetowe - posiadając własną stronę unikami prowizji z popularnych serwisów, jak i mamy szansę budować własną, niezależną markę.
Dobra baza to podstawa - jak zacząć tworzyć sklep internetowy?
Aby sklep internetowy przynosił nam zyski, musi być przystępny w obsłudze dla kupujących, bezpieczny oraz wyposażony we wszelkie możliwe udogodnienia sprzedaży. Podstawą naszej strony może być jedno z gotowych rozwiązań, jak WordPress czy PrestaShop lub też możemy zdecydować się na zaprojektowanie całości od zera. W pierwszym przypadku możemy szybko skorzystać z prostych w obsłudze, łatwo dostępnych rozwiązań, jednak nie będziemy w stanie szybko wdrożyć innowacyjnych pomysłów, które przyjdą nam do głowy. Z kolei druga opcja daje nam pełną dowolność i swobodę działań, jednak ich wprowadzenie do użytku może zająć nam więcej czasu. Całkowity koszt sklepu internetowego będzie zależny od decyzji, jakie podejmiemy już na samym początku. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Na co zwrócić uwagę budując profesjonalny sklep internetowy?
Aby założyć sklep internetowy w pierwszej kolejności potrzebujemy dobrego hostingu oraz własnej domeny. Warto zdecydować się na dobrych i sprawdzonych dostawców, ponieważ z jednej strony zagwarantuje nam to płynność działania, a z drugiej nasi klienci również poczują się pewniej. Powinniśmy zadbać także o to, aby wyglądał on nowocześnie, a wszelkie jego elementy były proste i przejrzyste w nawigacji. Jeżeli sami nie potrafimy wykonać szablonu sklepu, możemy kupić gotowy model lub zatrudnić specjalistę, który wykona go na zamówienie. W drugim przypadku warto pomyśleć także o późniejszym wsparciu, tak abyśmy mogli łatwo aktualizować i wdrażać zmiany w naszym serwisie.
Obsługa klienta i nie tylko - co jest potrzebne do profesjonalnej sprzedaży online?
Gotowy sklep internetowy powinien zawierać w sobie dużo więcej, niż tylko listę kategorii i wpisane w nie produkty. Do poprawnego funkcjonowania platformy potrzebujemy również takich rzeczy, jak:
-
zróżnicowane formy płatności: aby ułatwić klientom dostęp do naszych produktów lub usług powinniśmy zadbać o dywersyfikację metod płatności. Dodatkowo jest to również wskaźnik autentyczności - wiele sklepów nastawionych na oszukiwanie klientów oferuje tylko jeden sposób zapłacenia za zakupy;
-
zróżnicowane formy dostawy: podobnie jak w przypadku płatności, wiele sposobów dostaw również będzie zachętą dla naszych potencjalnych klientów;
-
polityka prywatności: naszym obowiązkiem jest poinformować klientów o tym, jakie dane o nich zbieramy oraz w jaki sposób o nie dbamy;
-
polityka zwrotów i wymian towaru: musimy wyraźnie określić procedury, z jakich klient powinien skorzystać jeżeli chce zwrócić produkt lub usługę zakupione w naszym sklepie internetowym;
-
zrozumiały regulamin: w tym dokumencie określamy zasady działania sklepu. Powinien być on łatwo dostępny na stronie;
-
łatwy kontakt z obsługą: aby móc lepiej realizować zamówienia, zadbajmy także o zakładkę "kontakt". Wszelki kontakt z obsługą naszego sklepu powinien być bezproblemowy i możliwie jak najszybszy.
O czym jeszcze pamiętać przy zakładaniu sklepu internetowego?
Decydując się na prowadzenie sprzedaży online musimy pamiętać także o tym, aby zarządzanie sklepem internetowym było dla nas przystępne i - w miarę możliwości - intuicyjne. Istnieje szereg różnych narzędzi, które pozwolą nam zadbać o właściwe stany magazynowe produktów, ułatwią masowe drukowanie etykiet nadawczych, czy też pozwolą na rozwiązywanie problemów z zamówieniami. Jeżeli zdecydowaliśmy się na sklep oparty o popularną platformę e-commerce, warto przejrzeć dostępne w jej ramach wtyczki, które ułatwią nam codzienną pracę. Z kolei w przypadku autorskiego projektu możemy zdecydować się na działanie w oparciu o działanie zewnętrznego programu typu ERP. Poza technicznymi aspektami równie ważne będzie pozycjonowanie sklepu - to dzięki niemu klienci będą w stanie do nas trafić i zapoznać się z naszą ofertą.