Towarzystwo Samorządowe odpowiada burmistrzowi Kurzawie ws. termomodernizacji
Nie jest zamiarem Zarządu TS pouczanie kogokolwiek, dlatego tylko uprzejmie pytamy.
Czy Pan burmistrz wie, że:
- Aby rozpocząć termomodernizację Wspólnoty muszą podjąć uchwały o przystąpieniu do inwestycji, o wykonaniu audytu energetycznego, o zaciągnięciu kredytu, a także złożyć wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o udzielenie premii termomodernizacyjnej, wykonać audyt energetyczny, wykonać dokumentacje techniczną, wyłonić w drodze przetargu bądź negocjacji wykonawców dokumentacji oraz robót budowlanych, wybrać inspektora nadzoru budowlanego. Cały ten proces trwa niejednokrotnie od półtora do dwóch lat ?
-
Przygotowanie procesu inwestycyjnego musi wykonać w imieniu Wspólnot zarządca nieruchomości ?
-
Aby wykonać termomodernizację 15 budynków Wspólnot w 2014r., proces inwestycyjny należało rozpocząć już w 2013r. Aby wykonać termomodernizacje w 2015r., już za kadencji burmistrza Antosika prace należało podjęć w 2014r., a w niektórych przypadkach w 2013r. ?
-
Te dwa lata 2014 i 2015 r., wytężonych robót budowlanych pokazały jak wiele mogą zdziałać Wspólnoty przy pomocy zarządcy w zakresie termomodernizacji. Kolejne lata tj. 2016 i bieżący rok to wynik wcześniejszych prac, które były czynnikiem zachęcającym pozostałe wspólnoty do podejmowania prac termomodernizacyjnych?
-
Dzięki pracy i wysiłkom zarządcy, tj. PGKiM Turek rozpoczętym już w 2012r., efekty mamy dzisiaj ?
-
Na prace termomodernizacyjne mieszkańcy zaciągnęli kredyt w wysokości 12,4 mln zł, a miasto zaledwie 2,2 mln zł (to tylko 15,1 %) i będą je spłacali w większości przez 20 lat ?
-
Czy to gospodarnie że miasto mając ponad 7 mln zł nadwyżki budżetowej w 2016 r., zaciąga kredyt na 20 lat, a nie wykłada własnych pieniędzy na ten cel ?
-
Wydatki miasta na utrzymanie lokali komunalnych i socjalnych w latach 2015 i 2016 są podobne jak w latach poprzednich ?
-
Trudno dostrzec wpływ burmistrza Antosika na decyzje termomodernizacyjne z lat 2013 i 2014 oraz w roku 2015, dla którego budżet przygotowany został w roku 2014 ?
-
Prawdą natomiast jest, że łączny udział miasta w latach 2015 i 2016 w zaciągniętych przez Wspólnoty kredytach wyniósł 2,2 mln zł oraz że proces termomodernizacji z dofinansowaniem zewnętrznym jest złożony i wymaga dużego zaangażowania, z zastrzeżeniem jednak, że nie dotyczy to burmistrza Antosika, tylko PGKiM?
Czy podpisując stanowisko posiadał Pan burmistrz wiedzę o przebiegu całego procesu inwestycyjnego i jego zawiłościach?
I jeszcze, kilka danych, które jak widać są poza Pana burmistrza świadomością.
Miasto Turek posiada obecnie ponad 900 mieszkań komunalnych. Z tego w budynkach blisko 110 Wspólnot pozostało 525 mieszkań będących własnością miasta potocznie nazywanych mieszkaniami komunalnymi. Z tych 525 mieszkań jeszcze około 100 czeka na termomodernizację, lub jest w trakcie. Miasto posiadało na koniec 2015 r., 135 mieszkań socjalnych. Wszystkich mieszkań w Turku na koniec 2015 r., było 10 315, a średnia powierzchnia jednego mieszkania to 63,4 m2.
Zarząd TS przypomina, że po objęciu urzędu, burmistrz Antosik wspierany przez medialnych popleczników krytykował sprzedaż mieszkań przez miasto ich najemcom. Pytamy: czy jeśli nie byłoby tej sprzedaży, a miasto dalej byłoby właścicielami wszystkich mieszkań burmistrz Antosik podjąłby się termomodernizacji, zaciągając na ten cel ok. 20 mln zł długu ?
To przykre, że naszym miastem kierują ludzie, którzy posiadają znikomą wiedzę o tym, o czym się wypowiadają.
Turek, dnia 13 lipca 2017 r.
Zarząd
Koła Miejskiego w Turku
Towarzystwa Samorządowego